I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vad gör du på jobbet egentligen?

Wow!

Jag träffade en femåring som ställde mig mot väggen i veckan.

Han frågade vilket mitt jobb var (eller rättare sagt, varför jag sitter ner hela dagarna på jobbet). Det sägs att man tittar upp åt vänster när man anstränger hjärnan hårt så det var antagligen det jag gjorde innan jag tog ett djupt andetag och testade vattnet:

- Tänk dig att du har flera apelsiner men att du bara orkar äta en. De andra apelsinerna vill du inte ha. Du vill sälja dem och tjäna pengar och därför letar du efter törstiga personer som vill köpa dina apelsiner.
- Ja?
- Du vet alla affärer och kontor som finns och som vuxna jobbar på? De kanske inte har apelsiner, men de har massor av andra saker som de vill sälja och därför letar de efter personer som vill köpa deras saker. Men de är svåra att hitta. Jättesvåra ibland.
- Ja. Ja.
- Jag skriver böcker som hjälper alla kontor och affärer att hitta de där personerna på olika sätt, så att de kan få sälja sina saker till dem...
- Jaha (han började förlora intresset här).
- …och kunna köpa julklappar till sina barn för pengarna.
Nu glimtade det till.
- Julklappar?
Han var fast igen.
- Nja, kanske inte bara julklappar, men det också. Bra va?
- Du sa julklappar.
- Ja, okej då, de använder pengarna till att köpa julklappar.

Vilken chans han gav mig!
Och nu ger jag dig samma chans. Föreställ dig en femåring som granskar dig kritiskt och frågar:
- Vilket jobb har du?
Kan du förklara det enkelt? Kan du förklara vilken nytta du gör?

Och här är det smarta
När du är klar med förklaringen så har du en prefekt 10-sekunders hisspresentation att använda nästa gång du träffar någon du vill imponera på.

Rekommendera gärna den här artikeln till alla du känner som behöver veta vad de egentligen gör på jobbet.


Lästips som andra gillat

Konsten att sätta smarta mål - och att nå dem

”Boken fick mig att öppna ögonen för att jobba mer målinriktat. Den här boken ligger nu som grund i vårt nya tänk när vi ska presentera vår marknadsplan. Mycket lättläst och bra bok.”
Jonas Andersson, Scantec Lab

"Jag har använt boken vid uppsättning av affärsmål för en enhet och den har hjälpt mig med principer och guidelines, Boken gav mig tankar att reflektera över när det gäller målsättningar.”
Ronny Eryd

”Den tog upp både jobbet och privat, allt hör ju ihop. Jag fick veta för ett år sedan via en utvärdering att jag inte var så strukturerad. Jag chockade mig själv och min omgivning. Men när jag började fundera lite på det så var det nog ganska sant. Jag är duktig på att kasta upp bollar men inte att ta ner. Jag måste börja jobba med mål så jag vet att jag kommer i mål och att jag jobbar mot rätt mål. Det är ett pågående arbete kan jag säga. Jag här läst flera böcker från ert förlag och det jag tycker bästa om är böckerna är korta och koncisa, lull-lullet är bortskalat. De innehåller praktiska tips för att komma vidare. De är dessutom roliga att läsa vilket höjer värdet ytterligare.”
My Oscarsson, Saferoad

"Boken har hjälpt mig med att stanna upp och fundera på vad jag vill, och hur jag på ett målmedvetet sätt kan ta mig dit. Jag ska nog gå tillbaka till boken då och då, det kan löna sig."
Pernilla Jansson, Ateljé Smått & Mått HB

”Boken har hjälpt mig att skapa bättre beslutsunderlag i mitt företagande. Jag har lättare att hålla rätt kurs och följa en plan. Boken var pedagogisk och bra.”
Appelgren, Arevenue

”Boken var en effektiv och innehåll inspirerande sammanfattning av ett viktigt ämne. Jag använder mig av ”målkedjor” när jag sätter upp mål, vilket leder till bättre måluppfyllnad.”
Peter Magnusson, Marinshopen R.M. AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?