I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Nio vanliga misstag med offerter


Tipsbrevet för hungriga tjänsteföretagare som vill komma ett steg till
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här:



Hur många affärer missar du på grund av dåliga offerter?

Skrämmande många tjänsteföretagare som jag träffar är fantastiskt duktiga på sina jobb men när det kommer till att skriva och utforma säljande offerter så missar de målet (och jobben) gång på gång.

Hur är det med dig? Tappar du oförklarligt jobb som verkade lovande? I så fall kan det bero på hur du gör offerterna. Det ska vi prata om idag.

Häng med :-)


Nio vanliga misstag med offerter

1. Du har inte tillräckligt med information för att göra offerten på ett effektivt sätt
Många konsulter är för snabba när de samlar in information om vad kunden vill ha. De har så bråttom att de genast kastar sig över uppgiften helt isolerade istället för att ta med kunden i processen. Om du tar med kunderna i allt från vad de vill åstadkomma i detalj, hur det bäst ska göras, pengafrågor och tidsaspekter så får du inte bara kundens verkliga tankar – du låser också fast kunden genom ditt engagemang och sorterar därmed bort dina konkurrenter som gör mindre noggrant förarbete.

2. Du är för självförhärligande
Många offerter börjar med att leverantörer radar upp hur bra de är. Kunder vill veta hur bra du är men de vill framför allt förstå varför det är bra för dem att anlita dig. De vill veta att du har förstått deras problem. De vill veta att du är rätt person att lösa det.

3. Du glömmer att sammanfatta offerten
Många beslutsfattare tittar bara på två saker – sammanfattningen och priset. Och ändå är det få tjänsteföretagare som har en sammanfattning med i sina offerter. Den som tar beslut förlitar sig ofta på just sammanfattningen för att snabbt avgöra om den som lämnar offerten har förstått problemet. Om sammanfattningen är bra, kan de börja detaljstudera offerten. Om den är dålig så åker offerten i sopkorgen.

4. Du pratar för mycket om dina verktyg
Dina kunder bryr sig om resultat inte verktygen, metoderna och tillvägagångssätten du använder för att nå resultaten. Om det centrala i dina offerter handlar om dina metoder så gillrar du en fälla åt dig själv istället för att nå fram. Tänk på saken: Om du anlitar någon för att reparera ett element, så förväntar du dig ju att den som kommer för att göra jobbet redan har alla verktyg för att göra det. Dina verktyg är såklart viktiga att ha med, men lägg det sist i offerten, inte först.

5. Du skriver för mycket
Många studier visar att kunder hellre läser en kort personlig offert framför att behöva sätta sig in i en lunta med grafik och standardiserade fraser. Håll din offert så kort som den kan bli för att ge kunderna tillfredsställande svar på det ni pratat om i punkt 1.

6. Du använder samma standardupplägg om dig själv
Varje möjlighet är olik den andra på något sätt. Därför måste du ta dig tid att skriva något om dig själv eller ditt företag i varje offert. Du kanske inte behöver ändra mycket – kanske bara lägga till eller trycka på något särskilt för att få offerten mindre standardiserad. Det här brukar gå snabbt och ge mycket tillbaka eftersom du visar kunden att du har tänkt igenom hur din erfarenhet matchar just det de är ute efter

7. Din offert innehåller för mycket corporate bullshit
Lite lustigt är det att uttrycket corporate bullshit som symboliserar alla innehållslösa modeord i näringslivsspråket, själv har blivit corporate bullshit eftersom man kan avfärda allt som corporate bullshit om man vill vara lite trendig. Men till saken. Att ladda offerter med månadens modeord som inte säger konkreta saker röjer snarare än döljer en osäkerhet hos den som använder dem. Dina kunder vill inte höra om ”synergieffekter” eller om att ”ligga i framkant”, de vill höra exakt vad du kan göra för dem.

8. Din offert innehåller stavfel eller klanterier
Jag har häpnat över offerter med stavfel, men ännu mer över offerter som innehåller för mycket klipp och klistra från broschyrer, webbmaterial och andra texter som företagen tycker låter snitsiga men inte säger kunden något. Det verkar som att syftet är att verka smart och fyllig, men slutar med att bli dum och otydlig. Titta igenom ditt offertmaterial ibland. Det finns bra saker med att ha en grundplåt att börja med, men varje offert måste betraktas som ett unikt dokument.

9. Du skickar den för sent
Om du segar med offerten, lämnar in den försent eller till och med ringer kunden för att få mer tid, så försvinner dina chanser att få jobbet snabbt.


Nå, hur gick det? Skriv gärna ut det här brevet så kan du jämföra närmare med de offerter du skrivit tidigare och kanske förstärka dem du ska skriva idag :-)

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här: