I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

7 vanliga misstag som de flesta säljare gör


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Till och med säljare med tiotals år av erfarenhet som säljare gör misstag ibland. Smarta säljare ser hela tiden till att hålla sina kunskaper om försäljning skärpta och därför spelar det ingen roll om du är ny som säljare eller har jobbat hela ditt liv med försäljning - de här tipsen är ändå bra som påminnelse.


Sju vanliga säljmisstag

1. Du låter kunden styra för mycket under säljprocessen
Det absolut bästa sättet att att ta kontroll på säljandet är att ställa frågor till kunderna. Det är också det bästa sättet att lära dig om det du säljer passar kunderna. Att ställa kvalitetsfrågor till kunderna som avslöjar kundernas problem och önskningar gör det lättare för dig att bli kundernas egen expert och det är vad kunderna vill ha.

2. Du är inte tillräckligt förberedd
När du ringer eller besöker en möjlig kund gäller det att du har gjort läxan ordentligt. Det betyder att du måste ha så mycket relevant information om kunden och hans/hennes situation som möjligt. Det gäller förstås också att ha koll på priser, att ha med prover, att kunna visa vad andra kunder tycker om det du säljer. Du har en chans att göra ett bra intryck på kunden. Se till att göra det. Mycket kan gå snett ändå men om du är förberedd behöver du i alla fall inte känna dig dum inför dig själv för att du inte var det.

3. Du pratar för mycket
Många säljare pratar för mycket under säljpresentationer. De babblar på om deras produkter och vad de kan och om sin service och hur bra den är och så vidare i alla oändlighet. Ditt jobb som säljare är att poängtera det viktigaste och sedan låta kunden prata (genom att du ställer frågor till honom/henne).

4. Du ger kunderna information som inte är relevant
Ge inte dina kunder meningslös information som de inte är intresserade av. Det enda du ska ge kunden information om är fördelarna med det du erbjuder och hur de fördelarna fungerar så bra i deras situation.

5. Du frågar inte om du får beställningen
Om du säljer en produkt eller tjänst så måste du fråga kunden om du får beställningen, särskilt om du har investerat tid för att få reda på deras behov och vet att det du erbjuder kommer att hjälpa dem. Många nya säljer tycker att de känner sig påträngande men så länge du frågar vänligt och med självförtroende så får du respekt för att du vill ta er relation framåt.

6. Du jagar inte nya kunder
När allt går bra så "glömmer" du att leta efter nya prospects (från engelskan - kundämnen är väl ett bra svenskt ersättningsord). Du tror kanske att flödet av nya kunder bara ska fortsätta av sig själv, men faktum är att de bästa säljarna alltid jagar efter nya kunder och avsätter särskild tid för det. När det går bra att sälja är det dessutom den allra bästa tiden att leta efter nya kunder eftersom många är på hugget. Lika viktigt är att ditt flyt ger dig självförtroende och det kommer kunderna att märka.

7. Du känner inte kunden
Med "känner" menar jag förstås att det är alla säljares jobb att sätta sig in i kundernas värld och veta vad som håller dem vakna om natten, vilka mål de har och hur deras bransch ser ut. Den säljare som vet det bäst får kunderna att känna ett partnerskap i affärer snarare än något som bara är tillfälligt.

Vill du bli bekväm med att sälja?

Läs mer i Försäljning för motvilliga

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här: