I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tänk rätt när det gäller sökoptimering

Här är något som jag nästan ramlar baklänges av förvåning över att så många missar – Själva sajten och vad den erbjuder dem som hittar dit. Det är sajten som är slutstationen för besökaren. Det är där de ska handla. Det är därför det är skrattretande hur en del bränner loss alla pengar de har på sökmotorpositioneringsföretag – och samtidigt inte har en sajt som de ditlockade besökarna stannar kvar på. Gör något på. Köper något från. Eller lämnar sin e-postadress till. Det ska de göra på din.

Jag tjatar för att det är helt avgörande för din framgång på nätet. Det är din sajt som ska göra jobbet – det spelar ingen roll hur många besökare du får dit om de inte får lust att stanna kvar eller agera på något sätt. Punkt slut.

Din sajts del i jobbet
Visste du att det finns olika forum på nätet där det kryllar av folk som letar efter de senaste trixen, kodsnuttarna och vad som helst för att få en genväg till högre placeringar. Trams och larv. Jag har jättesvårt att förstå vad de håller på med. De borde vara mycket mer intresserade av att göra själva sajten intressant för målgruppen och att sajten fungerar så att den som kommer dit agerar på något sätt (köper något, ringer, besöker företaget utanför nätet, ger sajtägaren sin e-postadress). Du har hört det redan eller hur. Här kommer det igen:

Helt enkelt: Vad är det för vits att dra besökare till din sida om de ändå inte agerar på något sätt där?

Lösningen på de flesta problem med sökmotorpositionering stavas smart innehåll. Om du frågar mig skulle jag sätta smart innehåll som nummer 1 alla gånger. Sökmotoroptimering, positionering, annonsering och allt annat som slutar på ”ing” är totalt underordnat det fina ordet innehåll, Det missbrukade ordet innehåll, det trendiga och numera uttjatade och nästan bortglömda ordet innehåll. När det finns ett starkt innehåll på din sajt och när innehållet är aktuellt, relevant och när innehållet drar besökare av egen kraft - då har du klarat innehållsjobbet. Och det fina med det här är att sökmotorer och kataloger gillar innehåll. Det gör också alla de sajter som du vill ska länka till dig så att sökmotorerna gillar din sajt ännu mer. Allt hör ihop.

Så börja tänk på innehåll idag.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?