I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ordlista - Adresserad direktreklam

Adresserad direktreklam är precis vad det låter som, ett sätt för dig att skicka ditt erbjudande direkt till personer som du identifierat som möjliga kunder.

Det finns många fördelar med adresserad direktreklam:
  • Det är lätt att mäta resultaten på ett säkert sätt
  • Du kan lägga ner hur lite eller mycket pengar du vill
  • Du kan välja ut vilka som ska få ditt erbjudande
  • Du kan också vara mer personlig och rikta brevet rakt in i målgruppen
  • Du kan sälja mer än stora företag, inte bara i teorin utan faktiskt i praktiken
  • Du behöver heller inga mellanhänder vilket är en stor fördel inte bara ekonomiskt men också av ett annat skäl nämligen om distributionskedjorna i ditt produktområde är dåliga eller svårflirtade


  • Är din produkt lämplig för adresserad direktreklam?

    Ställ dig de här frågorna för att ta reda på om din produkt passar för adresserad direktreklam:
    • Finns det ett tydligt behov av produkten eller tjänsten?
    • Är den praktisk?
    • Är den unik?
    • Är priset rätt för de kunder du vänder dig till?
    • Får de valuta för pengarna?
    • Är marknaden tillräckligt stor?
    • Har produkten en bred möjlighet, vädjar den till många?
    • Finns det en specifik mindre målgrupp som har en stark önskan om din produkt?
    • Är produkten ny? Kommer produkten att uppfattas som ny?
    • Kan produkten fotograferas på ett intressant sätt?
    • Är den ekonomisk att skicka? Är den stor, tung, eller ömtålig?
    • Finns det några lagliga problem att komma över?
    • Är användaren någon som du kan lita på att de betalar för produkten?
    • Kan returer bli för många?
    • Är det möjligt att fräscha upp returer och skicka dem till nya beställare?
    • Är den eller kan den bli paketerad attraktivt?
    • Är användarinstruktionerna tydliga?
    • Hur kan den jämföras med produkter som redan finns?
    • Har den exklusivitet?
    • Borgar den för fler beställningar av samma sak eller av kompletterande produkter från dig?
    • Tar den slut för kunden (så att du kan sälja igen)?
    • Är den för kortlivad?
    • Är den alldeles för säsongsbetonad?
    • Kan man lägga till en produkt för att göra den mer säljbar?
    • Kommer antalet lagerförda varor skapa problem (olika storlekar och färger)?
    • Är det möjligt att ha olika priser?
    • Är den alldeles för tillgänglig redan i affärer?
    • Är det en beprövad produkt så att succén är garanterad?
    • Är den dömd att misslyckas för att andra liknande produkter har misslyckats?
    • Gillar din mamma/fru/man/bror/syster eller dina barn den?
    • Hittar den en ofylld nisch på marknaden?

    Om du har svarat nej på fem eller fler av de här frågorna så kanske din produkt inte är tillräckligt bra för adresserad direktreklam. Då är den stora frågan: Hur ska du göra den tillräckligt bra för att kvala in?


    10 tips om hur du kan göra en lyckad kampanj med adresserad direktreklam

    Adresserad direktreklam kan bli ditt företags allra bästa vän. En rätt utförd kampanj, till rätt målgrupp med rätt erbjudande kan dra upp till 5 % svar. Det generella med adresserad direktreklam är att du måste börja bry dig om massor av saker.

    Det här är saker du måste bry dig om:

    1. Har du rätt adresser?
    Det här är en av de tre viktigaste punkterna för att göra en lyckad kampanj (följt av punkt 2 och 3 nedan).
    Adresser kan köpas från flera håll och med mycket snävt urval. PAR är ett exempel, Posten ett annat. Om du riktar dig till en bestämd yrkesgrupp, prata med branschförbundet och försök köpa adresser från dem. Det finns många sätt att få tag i adresser men det viktigaste är naturligtvis att du får rätt adresser, inte att du får många adresser.
    Att leta efter och betala för rätt adressförteckning lönar sig alltid.Frågan är enkel: Vilken är målgruppen för mitt erbjudande och var hittar jag adresser till dem?

    2. Hur ser ditt erbjudande ut?
    DU vet att ditt erbjudande är bra och att det går att lita på DIG, men det vet inte mottagaren. Du måste berätta det på ett tydligt sätt. Varför ska din mottagare köpa din produkt eller tjänst och framför allt - varför ska han/hon göra det just nu? Det är ditt jobb att berätta vad som är så speciellt med ditt erbjudande. Det är ditt jobb att visa mottagaren hur ditt erbjudande skiljer sig från andras. Du ska lyfta fram fördelarna med ditt erbjudande så att mottagaren kan se dem från sin sida.

    3. Hur ser din förpackning och innehållet ut?
    Vi får alla ta emot olika kreativa kuvert, askar, boxar osv med saker som rasslar inuti och försändelser som kommer i roliga förpackningar. Är vi trötta på dem? Nej, vi är ju inte det. I valet mellan 8 brev i dagens brevskörd väljer jag det knöliga kuvertet först. Jag vet att det är reklam men att det finns något roligt i också. Det där roliga gör att jag öppnar det kuvertet först. Med andra ord, ger jag det företaget en chans att bli lästa. Skapa chanser för ditt erbjudande genom att stoppa i något som gör kuvertet knöligt eller ser till att det sticker ut på något annat sätt. Ett mycket bra sätt är att skriva adresser för hand. Det skapar en personlig känsla. Kuvertets jobb är att bli öppnat. Se till så att det tilltalar mottagarens nyfikenhet så att det inte åker ner i papperskorgen tillsammans med den andra reklamen.

    4. Hur är texten skriven?
    Just det här området har jag skrivit mycket om i Gerillaföretagaren
    men jag ska försöka sammanfatta det kort:

  • Rubriken fångar läsaren. Och här har du ett riktigt bra tips för att skriva rubriker; Tänk dig in i en situation där rubriken är det enda du får skriva, följt av ditt telefonnummer. Hur skulle den rubriken se ut för din produkt/tjänst?
  • Ge kunden den första fördelen med ditt erbjudande rakt in i hjärtat
  • Prata om kunden, inte om dig
  • Räkna antalet "du", "er" och "era" i texten. De ska vara betydligt fler än orden "jag", "vi" och "våra"
  • Låt texten vila ett par dagar och läs den igen. Visst är den dålig? Det brukar vara så med text. Ett par dagars vila gör underverk för texter. Alla missar, otydligheter och slarvfel kommer plötsligt fram och kan justeras. Skriv om.
  • Låt en vän eller kollega läsa vad du skrivit. Om han/hon säger: "Det är bra" så är det riktigt dåligt. Om han/hon säger "Får man verkligen en guldpenna om man svarar inom 10 dagar" - då är det bra. Du måste få din testläsare att REAGERA på Innehållet, inte vara artig. Artig kommer nämligen inte din mottagare att vara

  • 5. Hur får mottagaren chansen att agera på ditt erbjudande?
    1. Hitta på alla möjliga varianter att svara på. Kuponger, telefon, fax, brev.
    2. Gör det lätt för mottagaren att svara. Helst skulle man bara behöva trycka på en liten knapp inne i kuvertet så var det klart - försök ligga så nära den lösningen som möjligt. Din mottagare får säkert massor av erbjudanden varje dag och det kanske är ditt erbjudande han/hon vill ha. Det kanske är så att han/hon faktiskt har bestämt sig för att beställa men det händer saker på vägen. En tidning hamnar över ditt brev. Det ringer i telefonen. Vad som helst kan hända som gör att din mottagare glömmer bort ditt erbjudande.

    6. Hur tänker du testa erbjudandet?
    Testa alltid dina erbjudanden på en mindre grupp mottagare. Skicka ut hundra brev med ett erbjudande och hundra med ett annat och se vilket erbjudande som drar bäst innan du satsar större. Det håller eventuella magsår på avstånd att ha en ungefärlig bild av vad som fungerar.

    7. Vad händer om ingen svarar - om ingen beställer?
    Gör en plan redan innan du skickat ut ditt brev så att du inte hamnar i fällan som heter dåligt självförtroende - ingen vill ha det jag säljer - det är inte så konstigt att ingen beställer eftersom jag är så dålig. Din plan för att motverka det här är din bästa vän. Om resultatet av din kampanj drar dåligt, se till att ha telefonnummer
    till en grupp av mottagarna och ring dem och fråga varför de inte svarat. Det kommer att ge dig vägledning om hur du ska förbättra nästa utskick.

    8. Vad har du för budget?
    Pengar är en viktig fråga för både innehåll, kampanj och uppföljning. Hur mycket pengar kan du lägga ner på din kampanj? Fördelen med adresserad direktreklam är att du inte behöver lägga ner mer än du har råd med.

    9. Hur mäter du resultatet?
    Se alltid till att du kan spåra vilket erbjudande som har skapat mest beställningar genom att koda kuponger eller göra mindre förändringar i olika erbjudanden.

    10. Hur svarar du på de 3 viktigaste frågorna mottagaren har?
    Det finns 3 viktiga frågor som mottagaren har - och det är det slutgiltiga testet av ditt brev innan du skickar det.
    Föreställ dig att din mottagare sitter med ditt brev vid kaffebordet tillsammans med dagens brevskörd. Han/hon letar faktiskt efter ett skäl till att slänga ditt brev och fortsätta med sitt liv.

    Här är vad din mottagare tänker och vad ditt jobb är:
    1. Och vad är det med det? - ditt jobb är att berätta något fantastiskt.
    2. Vem bryr sig - Se till så att ditt meddelande är angeläget.
    3. Vad får jag? - Ge läsaren utdelning.

    Lästips om du vill bli expert på att skriva säljbrev

    100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat

    "Denna bok är utan tvekan den bästa om man ska få något sålt överhuvudtaget med text. I vårt fall har vi använt boken för att skriva våra kunders säljbrev, som sedan följts upp med ett telefonsamtal. Det har ökat våra avslut med närmare 4%"
    Contact Center i Boxholm AB

    "Boken är bra för att den är lättläst, konkret och just att man blir inspirerad. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som inte är spontana idésprutor utan behöver lite hjälp på vägen."
    Maud Carlsson, FöreningsSparbanken

    "Säljbrevsboken har jag haft mycket användning av. Mycket bra tips och idéer. Jag rekommenderar den till alla som skriver säljbrev men som inte gör det så ofta."
    Jeanete Nilsson, ServeOffice AB

    "Lättläst och mycket informativ. Leveransen av boken fungerade perfekt, jag fick den direkt till mitt skrivbord 2 dagar efter beställningen. Tack för boken, den hjälpte mig när jag hade kört fast."
    Lars Ehrnlund, TDC Försäljning AB

    "Boken har hjälpt oss att sluta skriva förutsägbara brev anpassade för papperskorgen. Den ä bra för att den visar på exempel samt att den är väldigt lättläst och rolig att läsa. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som jobbar med marknadsföring/sälj - eller helt enkelt bara vill läsa en rolig och lärorik bok om att skriva."
    Anna Ekström, Radius Sweden AB

    "Att kunna på ett säljande men seriöst sätt strukturera och skriva mailing och förstås brev. Boken lärde mig framför allt att förstå mottagaren och inte koncentrera mig på vad jag vill säga. Funkar även utanför Sverige ! (Italien)"
    Morgan MARK, Partner Connect Italy

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    << Tillbaka till ordlistan