I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ordlista - grow-modellen

Grow-modellen används för att coacha någon. Det kan vara ett företag eller en individ. Det gemensamma är att nå fram till ett önskat mål.

Grow-modellen
Som många andra modeller är grow-modellen engelsk och bokstäverna G-R-O-W står för:
G - Goal - alltså Mål - vad är det klienten vill nå fram till
R - Reality - Verklighet/Nuläge - Vilken är utgångspunkten
O - Obstacles - Hinder i vägen för att nå målet/målen
W - Way forward - Vägen till målet - hur ska målet nås rent konkret. Vad behöver göras?

Det är GROW-modellen i ett nötskal.

Men det där är ju mest babbel. Därför ska du få ett smart sätt som löser nästan vilket problem du än har.

Hur du löser ett problem på snabbast möjliga sätt

Plötsligt får du världens största bajskorv i ditt knä (förlåt barnsligheten men jag säger bara som det är). Ingen vill eller kan ta hand om den och problemet bara växer om du inte tar hand om det direkt. Här är din snabbguide till att lösa problem snabbare och du gör det i fem enkla steg

1. Identifiera vad som är problemet och formulera det i en enda mening.
Det här är förstås viktigast. Ditt problem måste förtydligas så du ser det framför dig. Om du gör meningen för luddig eller problemet för allmänt så kommer du att kämpa förgäves för att hitta en snabb lösning. Istället för “Vår kundservice måste bli bättre” som skickar dina tankar åt flera olika håll samtidigt, så är det bättre att servera det i en mer hanterbar portion: “Kunderna klagar över att NN är ohyfsad i telefonen”, eller “Vi behöver sälja mer till våra befintliga kunder som ringer oss”.

2. Vad beror problemet på?
Problemet med problem är att vi gärna vill komma på en lösning pang på istället för att gräva efter roten till det onda. Resultatet blir ofta att “lösningen” bara behandlar symptomen. Om du istället börjar tänka på vad det är som gör NN så ohyfsad i telefonen (hård arbetsbelastning, en produkt som inte fungerar och som han/hon får skäll för hela tiden, NN:s personliga situation hemma eller på jobbet etc.) så kan du istället för att skälla ut NN få klart för dig vad det handlar om på riktigt.

3. Vilka är de möjliga lösningarna?
När du väl kommit fram till vad som orsakar problemet så borde också lösningarna bli tydliga. NN kanske går igenom en skilsmässa, är fel person på fel plats, inte har stöd av teknikavdelningen som aldrig är tillgängliga etc.

4. Vilken är den bästa lösningen?
Här väger du för- och nackdelar mellan de olika lösningar du kom fram till i punkt 3 och avgör vilken lösning som är bäst just precis nu. Senare kommer du kanske fram till att en annan av lösningarna är bättre och då får du använda dig av den, men det viktiga är att du bestämmer dig för att göra något direkt än att behålla problemet.

5. Gör en plan för att lösa problemet
De flesta problemlösarmöten slutar med att det inte finns en tydlig plan att gå vidare med. Det är en fälla. Ofta känner vi att problemet nästan är löst bara man pratar om det (ja, ibland är det ju så också), men det är viktigt att det finns en person som är ansvarig för de åtgärder ni ska vidta för att slippa problemet. Jag älskar personligt ansvar eftersom det ställer krav på någon att faktiskt göra det som behövs.

Lästips som andra gillat

Konsten att sätta smarta mål - och att nå dem

”Boken fick mig att öppna ögonen för att jobba mer målinriktat. Den här boken ligger nu som grund i vårt nya tänk när vi ska presentera vår marknadsplan. Mycket lättläst och bra bok.”
Jonas Andersson, Scantec Lab

"Jag har använt boken vid uppsättning av affärsmål för en enhet och den har hjälpt mig med principer och guidelines, Boken gav mig tankar att reflektera över när det gäller målsättningar.”
Ronny Eryd

”Den tog upp både jobbet och privat, allt hör ju ihop. Jag fick veta för ett år sedan via en utvärdering att jag inte var så strukturerad. Jag chockade mig själv och min omgivning. Men när jag började fundera lite på det så var det nog ganska sant. Jag är duktig på att kasta upp bollar men inte att ta ner. Jag måste börja jobba med mål så jag vet att jag kommer i mål och att jag jobbar mot rätt mål. Det är ett pågående arbete kan jag säga. Jag här läst flera böcker från ert förlag och det jag tycker bästa om är böckerna är korta och koncisa, lull-lullet är bortskalat. De innehåller praktiska tips för att komma vidare. De är dessutom roliga att läsa vilket höjer värdet ytterligare.”
My Oscarsson, Saferoad

"Boken har hjälpt mig med att stanna upp och fundera på vad jag vill, och hur jag på ett målmedvetet sätt kan ta mig dit. Jag ska nog gå tillbaka till boken då och då, det kan löna sig."
Pernilla Jansson, Ateljé Smått & Mått HB

”Boken har hjälpt mig att skapa bättre beslutsunderlag i mitt företagande. Jag har lättare att hålla rätt kurs och följa en plan. Boken var pedagogisk och bra.”
Appelgren, Arevenue

”Boken var en effektiv och innehåll inspirerande sammanfattning av ett viktigt ämne. Jag använder mig av ”målkedjor” när jag sätter upp mål, vilket leder till bättre måluppfyllnad.”
Peter Magnusson, Marinshopen R.M. AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


<< Tillbaka till ordlistan