Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Ordlista

Ordlista - grow-modellen

Grow-modellen används för att coacha någon. Det kan vara ett företag eller en individ. Det gemensamma är att nå fram till ett önskat mål.

Grow-modellen
Som många andra modeller är grow-modellen engelsk och bokstäverna G-R-O-W står för:
G - Goal - alltså Mål - vad är det klienten vill nå fram till
R - Reality - Verklighet/Nuläge - Vilken är utgångspunkten
O - Obstacles - Hinder i vägen för att nå målet/målen
W - Way forward - Vägen till målet - hur ska målet nås rent konkret. Vad behöver göras?

Det är GROW-modellen i ett nötskal.

Men det där är ju mest babbel. Därför ska du få ett smart sätt som löser nästan vilket problem du än har.

Hur du löser ett problem på snabbast möjliga sätt

Plötsligt får du världens största bajskorv i ditt knä (förlåt barnsligheten men jag säger bara som det är). Ingen vill eller kan ta hand om den och problemet bara växer om du inte tar hand om det direkt. Här är din snabbguide till att lösa problem snabbare och du gör det i fem enkla steg

1. Identifiera vad som är problemet och formulera det i en enda mening.
Det här är förstås viktigast. Ditt problem måste förtydligas så du ser det framför dig. Om du gör meningen för luddig eller problemet för allmänt så kommer du att kämpa förgäves för att hitta en snabb lösning. Istället för “Vår kundservice måste bli bättre” som skickar dina tankar åt flera olika håll samtidigt, så är det bättre att servera det i en mer hanterbar portion: “Kunderna klagar över att NN är ohyfsad i telefonen”, eller “Vi behöver sälja mer till våra befintliga kunder som ringer oss”.

2. Vad beror problemet på?
Problemet med problem är att vi gärna vill komma på en lösning pang på istället för att gräva efter roten till det onda. Resultatet blir ofta att “lösningen” bara behandlar symptomen. Om du istället börjar tänka på vad det är som gör NN så ohyfsad i telefonen (hård arbetsbelastning, en produkt som inte fungerar och som han/hon får skäll för hela tiden, NN:s personliga situation hemma eller på jobbet etc.) så kan du istället för att skälla ut NN få klart för dig vad det handlar om på riktigt.

3. Vilka är de möjliga lösningarna?
När du väl kommit fram till vad som orsakar problemet så borde också lösningarna bli tydliga. NN kanske går igenom en skilsmässa, är fel person på fel plats, inte har stöd av teknikavdelningen som aldrig är tillgängliga etc.

4. Vilken är den bästa lösningen?
Här väger du för- och nackdelar mellan de olika lösningar du kom fram till i punkt 3 och avgör vilken lösning som är bäst just precis nu. Senare kommer du kanske fram till att en annan av lösningarna är bättre och då får du använda dig av den, men det viktiga är att du bestämmer dig för att göra något direkt än att behålla problemet.

5. Gör en plan för att lösa problemet
De flesta problemlösarmöten slutar med att det inte finns en tydlig plan att gå vidare med. Det är en fälla. Ofta känner vi att problemet nästan är löst bara man pratar om det (ja, ibland är det ju så också), men det är viktigt att det finns en person som är ansvarig för de åtgärder ni ska vidta för att slippa problemet. Jag älskar personligt ansvar eftersom det ställer krav på någon att faktiskt göra det som behövs.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Lär dig att sätta mål som DU bryr dig om!❤️


"Boken är bra rakt igenom, lättläst och informativ. För mig var avsnitten om målkedjor och den underbara balansen speciellt givande. Boken rekommenderas till alla - inte bara ledare med underställd personal!"
Sten Hedmark, ITR Ledarutveckling AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



<< Tillbaka till ordlistan


Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se