I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ordlista - Kommunikationsmål

Vad är det du vill uppnå med ditt PR-arbete?

Var realistisk när du bestämmer dina kommunikationsmål. Sätt dem inte för högt, men inte heller för lågt. Det viktigaste är inte att du uppnår alla de mål du sätter upp, utan att du har ett mål att sträva efter och en måttstock att mäta dina PR-aktiviteter emot.

Du kan exempelvis ha som kommunikationsmål att:

  • Skapa uppmärksamhet kring en ny produkt/tjänst.
  • Skapa mer uppmärksamhet kring en eller flera av ditt företags produkter eller tjänster.
  • Förändra målgruppernas attityd/inställning till företaget eller någon av dess produkter/tjänster.
  • Ändra ett speciellt beteende hos målgrupperna.
  • Förbättra företagets image och anseende hos målgrupperna.
  • Nå fler personer i en specifik målgrupp.
  • Öka kunskapen hos målgrupperna om företaget eller om någon specifik produkt eller tjänst.
  • Förklara och skapa positiv publicitet kring företaget, dess affärsidé och produkter/tjänster.
  • Få medierna att uppfatta företagets representanter som en viktig kunskapskälla och referens inom branschen och/eller ditt verksamhetsområde.
  • Skapa en bild av företaget som ett stabilt och säkert investeringsobjekt.
  • Öka förståelsen för ett beslut eller en verksamhet.
  • Bidra till att skapa kanaler för- och utveckla en dialog mellan olika branschparter.
  • Förmedla och bredda kunskapen om ett speciellt ämne eller verksamhetsområde.
  • Sprida viktiga forskningsresultat och dela med dig av ditt företags erfarenheter.
  • Skapa opinion för något.
  • Nå helt nya målgrupper.
  • Driva på utvecklingen av en viss sak eller fråga.
  • Öka det allmänna intresset för någon eller något
  • .

    Listan över olika tänkbara målsättningar kan göras i princip hur lång som helst. Det viktigaste är dock att du är konkret när du sammanställer dina kommunikationsmål. När du har din målsättning klar för dig är det dags att utarbeta en strategi för hur du ska uppnå den.

    Vill du bli expert på PR snabbt?

    Läs mer i PR-handboken

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    << Tillbaka till ordlistan