I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ordlista - Kommunikativt ledarskap

Vad är kommunikativt ledarskap?
Kommunikativt ledarskap handlar förstås om kommunikation. Egentligen är det gammalt uttryck som kom till på sjuttiotalet men som haft en ganska lång väg att hitta fram till att bli så populärt som det är idag.

Kommunikativt ledarskap är ett förhållningssätt mer än en ledarstil eftersom det kräver allas medverkan och att företaget har förtroende för personalens åsikter och lyssnar på dem mer än i traditionella toppstyrda organisationer. God kommunikation mellan medarbetare, ledning och intressenter är själva förutsättningen för modellen - och för att företaget ska bli framgångsrikt.

Kommunikativt ledarskap kräver chefer med fingertoppskänsla och "örat mot rälsen". Det låter som klyschor men är otroligt viktiga i sin innebörd för att kommunikativt ledarskap ska ha en chans att fungera. Chefen är chef men det smarta är att modellen skapar större känslor av delaktighet hos alla parter. Inte alla chefer har styrka och självinsikt nog att vara en kommunikativ ledare.

Nackdelen med kommunikativt ledarskap kan vara att frågor och beslut hamnar i långbänkar och att många kockar gör soppan man tillverkar fadd i smaken. Här är det chefens jobb att avgöra vilka frågor som tjänar på att kommunicerar mer för att skapa just ett lag - och vilka frågor som surnar av för många åsikter och tankar. Ett annat problem att övervinna är att skapa en miljö där alla kommer till tals och att det finns olika sätt att göra det på. En del mötesproffs älskar att prata om ingenting. En del personer har bra idéer men kan vara rädda att framföra dem.

Sveriges populäraste handbok för chefer

Chefens bästa vän - ledarskap utan flum

Denna kompakta 300 sidor långa chefspraktika är proppfull av vardagstips för chefer. Författaren tar upp praktiska frågor som rekrytering, personalekonomi, lönepolicy mm. Huvuddelen av boken ägnas dock åt ledarskapets kärnuppgifter: Motivation, effektivitet, coachning, samarbetsklimat mm.
Liv & Ledarskap

Här finns råd om allt från rekrytering, hur man motiverar och ger feedback, till hur man skapar meningsfulla möten och säger upp medarbetare.
Tidningen Chef

Här får chefer lära sig att konkret bemästra vanliga problem som de råkar ut för i sin vardag. Det är bara att slå upp problemet och få tankeväckande råd.
Civilekonomen

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


<< Tillbaka till ordlistan