I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ordlista - Marknadsföring av tjänster

Marknadsföring av tjänster

Har du tänkt på varför vissa konsulter kan ta 100 000 för en föreläsning medan andra får kämpa för att få föreläsa gratis? Och har du tänkt på varför vissa frisörer kan ta 2 000 kronor för att klippa någon medan andra får nöja sig med 200 kronor?

Egentligen är det inget mysterium. De tjänsteföretag som kan ta mycket betalt är de som är mest erkända och mest efterfrågade. Men hur blev de det? Är de bättre än alla andra? Kan de mer? Ibland är det så, men oftast inte. De som tar bäst betalt och har roligast jobb har bara förstått att den som säljer tid och kunskap måste jobba hårdare med att marknadsföra sig själva än de som säljer grejor behöver göra. De som tjänar mest på att sälja tid och kunskap har jobbat hårt för att bli erkända som experter. De lägger också ner mycket tid på att synas på rätt sätt och de koncentrerar sig på att få rätt kunder. Egentligen tre saker alltså – Bli expert, syns på rätt sätt och jaga efter rätt kunder.

Grunden till de stora pengarna bygger du genom att slipa till dig själv och ditt företag så marknaden ser vilket vasst verktyg de får i dig – och de får gärna vara lite imponerade. När det är klart kan du sikta in dig på dem som är villiga att betala mer för din tid - och du kan samtidigt släppa dem som inte är bra att ha som kunder. Låter inte det skönt? Tänk att ha kunder som är intresserade av resultatet, inte vad det kostar. Det är vad den här boken ytterst handlar om. Hur du får de kunder som alla tjänsteföretagare vill ha – och slippa snåljåpar, gnällspikar och dem som bara stjäl din energi.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Och vad vill du göra nu?

    Jag vill läsa massor av gratis tips om allt från marknadsföring och ledarskap till hur företagarlivet blir lättare och roligare.

    Jag vill prenumerera på smarta tips gratis
    Många som kommer till den här sidan gillar att få påminnelser genom våra gratis tipsbrev som du kan få som inspiration direkt i e-posten. Läs om dem och prenumerera gratis på den här sidan.

    Jag vill titta in i bokhandeln
    Alla böcker är konkreta och innehåller tips och råd som du kan använda direkt:
  • Alla nyheter
  • Smarta böcker om marknadsföring
  • Lyckade starta eget-böcker
  • Superbra böcker för chefen
  • Konkreta böcker om att göra affärer på internet
  • Handfasta böcker om personlig utveckling
  • Vassa böcker om att sälja
  • Enkla böcker om företagsekonomi och affärsjuridik


  • << Tillbaka till ordlistan