I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ordlista - Pedagogiskt ledarskap

Konkreta tips på pedagogiskt ledarskap

1. Uppmuntra folk genom att berömma dem. Låt folk veta att du uppskattar deras insatser. Det bästa sättet att få andra att följa dig är att få dem att må bra och känna sig duktiga. Det är tecken på pedagogiskt ledarskap.

2. Pedagogiskt ledarskap är att leta efter det goda i andra människor och påminna dem om deras bra egenskaper så ofta du kan så kommer du att få se mer av det goda och mindre av det dåliga.

3. Pedagogiskt ledarskap är att lyssna på vad dina anställda har att säga. I det som verkar vara allmänt gnäll kan det finnas ett frö till en konstruktiv lösning.

4. Pedagogiskt ledarskap är att vara snäll när du tar upp misstag som gjorts av någon. Om du skapar en miljö där misstag är KATASTROF så får du fega medarbetare som inte vågar göra fel - och därmed inte gör något som sticker ut.

5. Pedagogiskt ledarskap är att vara tydlig med exakt vad som är era mål och att det är tydligt när målet nåtts. Det finns inget som skrämmer medarbetare mer än en chef som man inte vet var man har.

6. Bra ledare tar hand om sig själva. Ibland är det chefens jobb att vara de anställdas soptunna och det ingår i jobbet. Hitta andra chefer att prata med och ventilera med, dra historier om idiotiska krav med och helt enkelt få ett utlopp tillsammans med. En del anställda förnekar sig aldrig och du är alltid en idiot för dem eftersom du är chef. Släpp det så snabbt du kan.

Sveriges populäraste handbok för chefer

Chefens bästa vän - ledarskap utan flum

Denna kompakta 300 sidor långa chefspraktika är proppfull av vardagstips för chefer. Författaren tar upp praktiska frågor som rekrytering, personalekonomi, lönepolicy mm. Huvuddelen av boken ägnas dock åt ledarskapets kärnuppgifter: Motivation, effektivitet, coachning, samarbetsklimat mm.
Liv & Ledarskap

Här finns råd om allt från rekrytering, hur man motiverar och ger feedback, till hur man skapar meningsfulla möten och säger upp medarbetare.
Tidningen Chef

Här får chefer lära sig att konkret bemästra vanliga problem som de råkar ut för i sin vardag. Det är bara att slå upp problemet och få tankeväckande råd.
Civilekonomen

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


<< Tillbaka till ordlistan