I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur bra är ditt företag på PR?

Här kan du genom att svara på några enkla frågor få en uppfattning om hur vass ditt företags PR-satsning är:

Har du sammanställt en PR-plan för ditt företag?



Nej, vi behöver inte en plan. Vi gör så få PR-aktiviteter så att det räcker med att jag håller dem i huvudet.


Ja, men det är egentligen marknadsplanen. Jag tycker det räcker så. Vi behöver ingen särskild plan för våra PR-aktiviteter.


Självklart! Utan vår PR-plan skulle vi vara helt vilsna. Jag och mina medarbetare har kontinuerligt planeringsmöten där vi bestämmer vad som ska göras, vem som ska göra vad och när vi ska genomföra våra PR-aktiviteter. Allt detta antecknar vi i planen som alla på företaget har tillgång till.


Vet du vilka ditt företags målgrupper är och hur de skaffar sig information?



Målgrupper? Det var ett fint ord för kunder. Jo, jag vet vilka våra kunder är - det är de som alltid har handlat från oss. Hur de skaffar sig information? Vad menar du med Information. De läser väl tidningen och tittar på tv som alla andra?


Jag tycker jag har bra koll på det. Det är våra existerande kunder och den information de behöver kan de få när de kommer till vår butik.


Jag brukar regelbundet studera nya undersökningar och statistik om hur mina målgruppers beteendemönster förändras. Det ger mig mycket bra information, men för att få veta mer brukar jag både via vår hemsida och i butik dela ut frågeenkäter om hur och vad vi kan förbättra i vår informationsgivning.


Skriver du eller någon av dina medarbetare artiklar i någon tidning?



Artiklar? Nej, herregud. Det har vi inte tid med. Vi har fullt upp med att sköta vårt, artiklarna kan journalisterna skriva.


Jag har funderat på det. Det vore kul, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. En gång skickade jag in en artikel till en tidning, men de hörde aldrig av sig. Jag tror kanske inte att den var så bra.


Självklart. Både jag och mina medarbetare skriver artiklar. De flesta av dem är kundcaseartiklar som vi lägger ut på vår hemsida, men ibland skriver vi även för vår branschtidning. Skrivandet har gett oss värdefulla kontakter med journalister som hör har börjat höra av sig till oss när de vill få en kommentar på något som har hänt i branschen.


När skickade ditt företag ut ett pressmeddelande senast?



Det har vi aldrig gjort. Vi har nämligen aldrig några nyheter att komma med som skulle vara intressanta för tidningarna.


Det var för tre månader sedan. Vi anställde en ny tjej som tyckte att vi kunde meddela tidningarna om att vi hade anställt henne. I vanliga fall gör vi inte så, men vi fick faktiskt genomslag både i branschtidningen och i lokaltidningen som kom och gjorde en intervju.


Det var förra veckan. Vi brukar skicka ut omkring 10 meddelanden per år. Det kan vara allt ifrån att vi har anställt en ny medarbetare till att berätta om en kundundersökning vi har genomfört. Vi har också bra pressarkiv på vår hemsida, där alla gamla och nya pressmeddelanden ligger. De som vill, kan dessutom prenumerera på nyheter från vårt företag - hittills har 200 personer anmält sig.


Hur ser du på ditt företags kommunikation med dess omvärld, vilka tycker du är viktigast att kommunicera med?



Alltså, vi har inte riktigt tid att kommunicera. Vi har vårt telefonnummer i fetstil i telefonkatalogen och då och då sätter jag in en annons i lokaltidningen. Det tycker jag räcker. Vi når våra kunder på det sättet - det fungerar för oss.


Vi kommunicerar som folk gör mest - med de kunder som ringer eller kommer till oss. Jag läste för ett tag sedan om det här med hemsidor och blev intresserad. Min son har nu gjort en enkel sida med lite bilder och information om våra öppettider.


Det är lätt att tro att omvärlden är staden eller stadsdelen där man är verksam, jag har förstått att omvärlden är betydligt vidare än så. Visserligen är de flesta av våra kunder härifrån, men det betyder inte att andra som inte bor här kan vara intresserade av vårt företag. Svaret på frågan är alltså att jag tycker att alla är lika viktiga att kommunicera med. Från våra existerande kunder till dem som skulle kunna vara intresserade av det vårt företag har att erbjuda.


Är du rädd för att kontakta journalister?



Inte direkt rädd, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Mitt företag producerar inget som är av intresse för dem. Jag tror jag väntar med att ta kontakt tills dess att någon av dem hör av sig till mig.


Rädd, nej snarare lite skeptisk. Jag hade kontakt med en kille på en tidning för ett tag sedan som sa att han skulle komma och göra en intervju. Han dök aldrig upp och sedan dess har jag haft för mycket annat att tänka på för att ha tid att höra av mig.


Nej, absolut inte. Varför skulle jag vara det? När jag drog igång mitt företag så var det bland det första jag gjorde. Först skickade jag ut ett pressmeddelande och sedan ringde jag runt till några relevanta journalister. Vissa tyckte det var intressant, medan andra var lite mindre intresserade. De journalister som "nappade" har jag fått en bra relation med. De ringer mig och jag ringer dem när något intressant är i görningen.


Har du svårt att inse värdet av PR för ditt företag?



PR är detsamma som reklam. Man spenderar en massa pengar på saker som kanske inte har någon som helst positiv effekt på affärerna. Nej, PR det kan jag vara utan. Jag vill se resultat på mina investeringar.


Jag har läst om att många väljer PR framför reklam nu för tiden. Jag har tidigare haft några annonser i tidningen, men det har gett väldigt lite resultat. PR låter intressant i och med att det faktiskt verkar vara något som jag redan sysslar med - att etablera relationer till mina intressenter. Jag ska samla mina medarbetare och diskutera hur vi kan göra för att förbättra relationerna med våra målgrupper.


Nej för tusan! PR är det billigaste, mest effektiva och trovärdiga sättet för mig att föra ut mitt företags budskap. Det är ju betydligt bättre att någon tredje part säger eller skriver något positivt om vårat företag, än om jag själv berättar hur bra företaget är. Vi satsar sedan en tid tillbaka mest på PR-aktiviteter och bara ungefär 20 procent av vår budget på reklaminsatser.


Vilka kanaler använder du för att kommunicera med ditt företags målgrupper?



Kanaler? Jag använder min röst för att kommunicera med mina kunder. Jag pratar alltså med dem som ringer eller besöker vårt företag. Gör inte alla det?


Vi använder våra telefoner, vår fax och våra e-postadresser.


Vi har vår hemsida, vi skickar ut broschyrer, vi skickar ut pressmeddelanden och ringer och tipsar journalister och vi ger ut ett nyhetsbrev vart annan. Dessutom är jag och mina medarbetare ofta ute och talar på konferenser och på företagarmöten och jag vet att våra existerande kunder, mina vänner och mina tidigare kollegor med flera är ute och talar gott om oss. Vi har alla kanaler öppna för kommunikation, och så fort det dyker upp en ny möjlighet att kommunicera, så undersöker vi saken.


Var skaffar du dig information om vad som händer i din bransch och vad dina målgrupper tycker om ditt företag?



Jag skaffar mig just inte någon information om det. Ibland är det någon som ringer för att klaga eller för att fråga om något och så försöker jag att titta på tv-nyheterna så ofta jag hinner.


Jag prenumererar på ett par olika tidningar och så följer jag med vad som skrivs på några webbsidor. Vad mina målgrupper tycker om vårt företag har jag faktiskt ingen aning om, mer än det jag hör när de besöker oss.


Jag har en lista på olika medier som jag följer kontinuerligt. Jag prenumererar på vår branschtidning och på ett par affärstidningar. Utöver det följer jag regelbundet ett antal relevanta webbsidor, både svenska och utländska plus att jag följer med i vad som sägs och skrivs i dagstidningarna, på radio och på TV. Jag försöker även att hålla koll på olika nya undersökningar och färsk statistik från bland annat Statistiska Centralbyrån och ett par gånger per år genomför vi en enkätundersökning via vår hemsida. En annan bra källa till information är alla de spontanmail som kommer när vi skickar ut vårt månatliga nyhetsbrev.


Vem sköter ditt företags publika relationer?



Ingen, vi ägnar oss inte åt PR.


Jag själv, men eftersom jag har så mycket annat att göra så blir det lite si och så med den saken.


Det gör jag i samarbete med mina medarbetare. Vi brukar ha ett möte varje vecka där vi diskuterar vad vi kan göra och vad som har hänt den senaste veckan. Vi har faktiskt fått ganska bra "rull" på aktiviteterna. I början var det lite trögt, men nu kommer folk på firman som aldrig tidigare har varit aktiva med förslag och idéer. Faktum är att jag börjar fundera på att anställa en kommunikationsansvarig som kan fungera som spindeln i nätet.