Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Butiksreklam - så gör du skyltningen


Skyltningen ska inte bara bidra till butikens image utan också sälja produkterna. Skyltar som bara är snygga gör inget jobb. Rekvisita som inte stödjer idéer bakom produkterna är roliga men inte alltid säljande. Du måste vara sträng mot dig själv här.

När dina kunder går på gatan utanför in butik har du kanske tre sekunder på dig att tala om vad de kan hitta i butiken om de går in. När de sedan går in i butiken så får de hela tiden signaler om vad butiken står för. Vilket meddelande skickar du till dem? Professionella skyltar lockar kunderna att prova dina produkter och motsatsen – taffliga skyltar skickar negativa meddelanden om din butik och dina produkter. Vanliga problem i butiker är att det är för många skyltar, otydligheter i text och bild, stavfel eller att de är så kladdiga att de är svåra att läsa.


Bete dig som en kund innan du bestämmer hur skyltningen ska se ut

Alla butiker består egentligen av en samling säljstationer och du måste fundera ut hur dina säljstationer ska se ut innan du gör skyltningen. Du måste tänka på att inte bara smacka upp skyltar för att en vägg råkar vara tom. Istället ska du gå runt i butiken och fundera över vad kunderna antagligen gör just där du står nu. Vilket håll kommer de antagligen att titta åt? Vad kommer de att tänka när de står här? Just här kommer folk att gå ganska snabbt för att komma fram till varorna så då måste meddelandet vara kort och snabbt. På ett visst ställe kanske de kommer att titta mer noga och då kan dina meddelanden vara mer utförliga. Och du måste tänka på vad du vill att de ska fundera på när de står vid en viss vara. Vid handdukarna kanske du skyltar om tvålen du också säljer. Vid kassan kanske de får stå en stund och vänta. Här kan du ge dem ett längre meddelande på dina skyltar.


Butiksreklam - Skyltar kan göra det här jobbet:

• De kan ge prisinformation
• De kan ge produktinformation
• De kan leda kunderna till olika produkter, extraerbjudanden eller avdelningar.
• De kan marknadsföra kommande händelser i butiken.
• De kan komplettera historien du påbörjade i skyltfönstret.


Du kan ha olika typer av skyltar:

• De kan vara fasta skyltar på väggarna som berättar vilken del av butiken vi är i.
• De kan vara elektroniska skyltar med ett rinnande meddelande om speciella händelser just nu eller framöver.
• De kan vara säsongsbetonande med speciella meddelanden om säsongen, reor eller helger.
• De kan vara i form av tydliga prislappar på produkterna med butikens namn på.
• De kan vara speciellt framtagna för olika platser, till exempel kassaområdet.
• De kan stå för sig själva eller hänga på väggar, hyllor eller stå på ett bord.
• De kan vara i olika former, som hjärtan, cirklar, stjärnor etc.

Och alla ska de stödja din försäljning – det är därför du har dem.

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se