Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Hur du motiverar generation Y på jobbet

Hur du motiverar och gör det bästa av anställda ur generation Y


Generation Y—ibland också kända som den naiva generationen – är de som föddes mellan 1979 och 1999 (åldersgruppen varierar lite beroende på vem man frågar). Det gemensamma är deras vana vid teknik, uppväxta som de är med internet, mobiltelefoner, att allt innehåll ska vara gratis och att världen är deras lekplats.

Den här gruppen har nu börjat inta arbetsplatserna och deras värld har ibland en benägenhet av att krocka med traditionella värden på företag. Jag vet många äldre chefer som det kliar i nyporna på när de hör om ”åttiotalistungarna” som kräver allt utan att kunna leverera något som motsvarar värdet.

Jag kan ha sympatier för att de är arga. Själva gjorde de sina hundår, jobbade med tråkiga saker i åratal innan de fick den position de har nu – och här kommer en snorunge direkt från skolan och gapar med munnen och ska bara ha. För dig som tillhör en generation som tror på hundår och förtjäna en plats genom att visa framfötterna, är det ingen idé att försöka förstå dem. Då är det bättre att lära dig hantera dem.

Tips för dig som tycker att generation Y är bortskämda snorungar (men måste ha dem anställda)

1. Dalta med dem, de är vana vid det hemifrån och måste behandlas som bebisar för att må bra. De klarar bara att jobba med sånt som är roligt och måste ständigt få höra hur duktiga de är – annars slutar de.

2. Ge dem frihet så mycket du kan – de känner sig viktiga då och deras egon får viktig näring. Kontrollera friheten i smyg så att de levererar det de ska.

3. Sug ur dem deras kunskaper. Det finns ett skäl till varför du har dem anställda – de fattar ju allting om teknik och allt som är nytt. Se till att allt de gör dokumenteras och vidarebefordras, så när de får för sig att det är roligare att klättra i Himalaya (eller vila ut hemma hos mamsen ett halvår) så har du deras kunskaper intakta på företaget.

4. Övervaka Y-generationens agerande mot kunder. De har en benägenhet att bli sårade av utskällningar eller helt enkelt avfärda den andra personen som idiot. Det kan bli förödande för ditt företag med en sådan attityd till kunder. De kan över huvud taget ha mycket konstigheter för sig i relation till andra människor eftersom de är prinsar och prinsessor hela högen.

5. Kom ihåg att de försvarar sig istället för att ta ansvar – adressera problemet genom att närma dig dem försiktigt med kritik.

6. Ha tydliga resultatkrav, men strunta i hur de uppnår dem (de klarar inte av bossande). Om de uppnår resultaten – bra. Om de inte gör det, så får du ta itu med det. Det finns ju ingen anledning att ha dem kvar om de inte levererar.

7. Projektanställ dem om du kan eftersom de trivs bättre om de inte känner sig inlåsta – och dessutom kan du bli av med dem om de inte levererar.

8. Var bered på många ”Vaffödå”. Liksom rumpnissarna i Ronja Rövardotter kommer de att ifrågasätta allt. Du kommer att lägga ner mycket tid på att förklara saker och varför det behöver göras eftersom de inte kan göra saker som de inte förstår meningen med. Ha tålamod.

9. Glöm inte att de innerst inne är extremt osäkra på grund av brist på riktning och alldeles för många val i sina liv. Var snäll. De har det tufft. Det här är en generation med väldigt splittrade insidor.

10. Ge dem en mentor som är äldre. Det hjälper till att överbygga generationsklyftor. Det är bra om mentorn liknar deras mamma, så blir de trygga också.

Sådär, nu vet du som blir tokig på bortskämda snorungar och vill driva ditt företag på ett traditionellt sätt hur du ska göra om du anställer någon ur generation Y.

Men för dig som vill lära dig förstå den här generationen istället för att bara hantera dem, så är det första viktiga tipset att inget är riktigt som det verkar. Generation Y har fått etiketter som ”Svåra att tillfredsställa”, ”Omedelbar behovstillfredsställelse”, ”De ställer orimliga krav på arbetet”, men det kanske inte är hela sanningen. Det verkar snarare vara så att de är väldigt motiverade anställda, men på ett lite annat sätt. Häng med.


Myter och sanningar om generation Y

De är bortskämda
I jämförelse med äldre generationer kan man tolka det här som en sanning, men felet ligger inte hos dem själva utan hos deras föräldrar som har daltat och curlat med barnen och alltid låtit dem veta hur speciella de är och att allt de vill är möjligt att uppfylla. De har fått belöningar för minsta lilla sak de gör och priser bara för att de deltar, inte så mycket för sina prestationer. Deras föräldrar har effektivt rensat undan alla hinder och sett till att de fått slippa konfronteras med negativa erfarenheter. Nyckeln till framgång är att få den här generationen att förstå att deras chefer inte kommer att vara som deras föräldrar och att en del av att växa som anställd är att lära sig av misstag och att kunna acceptera konstruktiv kritik. Smarta chefer inrättar mentorsprogram som ger guidning som liknar den de fått av sina föräldrar, lärare och av samhället. Det spelar ingen roll hur litet ditt företag är. Du tjänar på att ha en guide som stödjer individerna ur den här generationen.

De är lata
Teknologi har gjort den här generationen till experter på att göra många saker samtidigt och att hitta genvägarna till att få saker gjorda. SMS, socialt nätverkande och surfande har gjort den här generationen väldigt kompetent och effektiv. Utmaningen för en arbetsgivare är att acceptera att det finns andra sätt än de traditionella att få ett jobb gjort.

De har dålig arbetsmoral
Den här generationen har insett att det finns mer i livet än arbete och att arbetsgivare måste fatta det. De har i själva verket en bra arbetsmoral, bara inte på 9-5-sättet. För den här generationen smälter jobb och fritid samman och hör ihop. När fyrtiotalisterna “tar helg” jobbar kanske generation Y både lördagen och söndagen. När fyrtiotalisterna kommer till jobbet klockan 08.55 på måndag morgon och känner att plikten kallar, så gör inte generation det på samma sätt. För att inte krocka måste arbetsgivare erbjuda mer flexibilitet och ändra uppfattningen om 9-5-inställningen. En medarbetare från generation Y som vill ha en karriär behöver å sin sida ändra sin attityd till arbetet och speciellt på lägre nivåer och i branscher där det är vanligt att man gör sina hundår.

De har ingen respekt för auktoriteter
Man kan tro att det handlar om trots när de hela tiden undrar “varför”, men det är snarare så att den här generationen uppfostrats av sina föräldrar till att ifrågasätta allt som de inte förstår. Det här är en självständig generation som inte är rädda för att ifrågasätta. Många av dem vill ha en relation till sin chef som liknar den relation de har till sina föräldrar. De lider inte brist på respekt för auktoriteter, det är snarare tvärtom så att de känner att deras chefer och arbetsgivare inte respekterar dem. Chefer till den här generationen kan lära sig av det här genom att inse att frågeställningar ofta leder till svar och lösningar. Generation Y bör lära sig att välja sina strider med omsorg och inte ifrågasätta varenda beslut som fattas.

De är självcentrerade och individualistiska
Den här generationen jobbar bra i grupp och speciellt med folk i samma ålder, men de har också lärt sig sina värden som individer och ett oberoende tänkande. De ser sig själva som unika individer och gillar inte att få etiketter klistrade på sig (som den här texten till exempel). Chefer kan lära sig att hantera det här genom att sätta ihop rätt mix av individuellt arbete och gruppinsatser för den här generationen, så att de kan växa på båda sätt. Generation Y behöver inse att nästan allt arbete består av en kombination av teamwork och individuellt arbete tillsammans med människor med olika bakgrunder och åldrar.

De har orealistiska förväntningar
Enligt en undersökning från Yahoo så tror hälften av de tillfrågade ur generation Y att de behöver lägga två år som nykomlingar på ett företag innan de avancerar vidare uppåt. Det betyder att företag som vill behålla den här generationen som anställda måste bli mycket bättre på att göra karriärplaner och hålla sig till dem. Det här är en generation med många kontakter och de är alltid ute efter en bättre deal.
Den här generationen är mer angelägen än någon annan att komma till toppen snabbt. Det handlar mindre om orealistiska förväntningar än om att de faktiskt är bättre förberedda för jobb än tidigare generationer, men med ett visst mått av krav på omedelbar behovstillfredsställelse inblandat. De vill veta vad det finns för utvecklingsmöjligheter på en arbetsplats. De ser inte vitsen med att sitta instängda på ett kontor bakom vikskärmar och det är inte för att det skulle vara under deras värdighet, utan för att de tekniska framstegen faktiskt tillåter att man numera sitter hemma eller på ett café och jobbar.

Chefer kan lära sig att göra om de gamla karriärstegarna och göra det mer tydligt och mindre slumpmässigt hur befordringsgången ser ut, annars är risken stor att generation Y sticker till nästa ställe. Generation Y å andra sidan behöver lära sig att tagga ner lite och koncentrera sig på att skaffa nödvändig erfarenhet och kunskap innan de kan förvänta sig att stiga i graderna. Om de inte är kvalificerade att stiga i graderna, så kan en smart chef ge mer ansvar genom att till exempel få igång en företagsblogg eller en företagssajt på Facebook. De kan få komma med idéer om hur ditt företag ska få en närvaro på Youtube eller göra research på hur ny programvara kan öka produktiviteten.

De vill inte jobba över huvud taget
Den här generationen är den mest utbildade någonsin och på grund av (eller tack vare) det så vill de att deras jobb ska ha en mening, annars blir de uttråkade och känner att deras potential inte utnyttjas. Det viktiga för arbetsgivaren är kanske att inte bara utveckla bättre jobb, utan också att göra företagets värderingar starkare på olika sätt. Arbetsgivare behöver också hjälpa den här generationen att förstå hur viktigt arbetet man utför är och vilken meningen är med det, så att det når fram ordentligt. Som en chef som jag pratade med sa: ”Det bästa är att inte hugga tag dem direkt när de slutat skolan. Det bästa är att anställa dem när de slutat hos sin första arbetsgivare. Eftersom de är som förvuxna barn måste de få några år på nacken. En person ur generation Y som är 30 år har samma mognad som en 18-åring på femtiotalet”.

De är illojala
Eftersom Generation Y är mer utbildade än andra generationer, rörligare och har större kontaktnät är det lättare för dem att byta arbetsgivare om de inte är nöjda med jobbet. Nyckeln för en arbetsgivare är att vara aktiv med både utveckling, utbildningsmöjligheter och med tydligare karriärvägar för den här generationen. Den här generationen kräver ett balanserat liv. Om du kan ge dem det så kommer de att vara lojala så länge de är nöjda. Men det finns ett problem till: Jag läste en undersökning från Manpower som säger att 36 procent av 80- och 90-talisterna exempelvis anser att det är ok att starta eget företag inom samma bransch och ta med sig en del av företagets kunder. Samma siffra för 50-talister är 12 procent. Jag tycker att det är skrämmande och faktiskt också avskyvärt eftersom lojalitet måste gå åt båda hållen för att fungera.

De är behövande och svaga
Det finns en sanning i att den här generationen är curlade till förbannelse, men det är inte deras fel. Felet ligger hos deras föräldrarna som har lärt dem att mamma och pappa bara är ett telefonsamtal bort. Det finns till och med historier om mammor som har följt med sina unga till jobbintervjuer eller för att förhandla deras löner. Chefer kan lära sig att förstå att den här generationen, i alla fall när de är nya på arbetsmarknaden, behöver lite extra omsorg. De behöver ständigt höra att de fungerar bra på jobbet och det räcker inte med ett årligt utvecklingssamtal. Den här generationen behöver lära sig förstå att det inte är likadant på jobbet som hemma och att det förväntas av dem att de gör ett bra jobb utan att någon alltid ska behöva berätta det för dem. Och de behöver lära mamma och pappa att det är dags att släppa taget. I vilket fall som helst är det viktigt att de får ha en nära kontakt med sin chef. I Yahoos undersökning svarade 60 % av den här åldersgruppen att de ville träffa eller höra ifrån chefen minst en gång om dagen. Det här går emot hur de flesta företag fungerar där chefer snarare låter folk sköta sig själva mer för att de vill det. Det gäller uppenbarligen inte för generation Y.



Hur du gör är upp till dig

Vad du än bestämmer dig för att göra är det viktigt att sätta igång nu. Generation Y är framtidens arbetskraft och ditt företag kommer inte att överleva utan dem, så det är lika bra att börja jobba för att utnyttja deras kapacitet nu. Ju snabbare du börjar desto snabbare får du också ett övertag mot dina konkurrenter. Vad Generation Y vill, skiljer sig egentligen inte så mycket från äldre generationer. De har bara mindre tålamod än andra generationer och de har inga problem med att be om det de vill ha redan tidigt i karriären. Dessutom är jag övertygad om att när de flesta av de fått barn och köpt hus, så kommer de att bli mer som oss andra, inte likadana utan förhoppningsvis med mycket mer av sin integritet i behåll. De behöver några snytingar av livet först eftersom deras föräldrar och samhället har undanhållit sådan viktig erfarenhet från dem. Det är också antagligen skälet till att det är så många i den här generationen som mår dåligt.

Extratips – gör som Google, behandla dina unga anställda som barn
Google tillåter sina anställda ingenjörer att lägga 20 % av arbetstiden på oberoende projekt.
De sköter också sina anställdas tvätt, ger dem mat och låter dem sitta på färgglada bollar när de jobbar – och allt det där är antagligen smart när det gäller generation Y. Det finns personer som säger att Google har fattat det ingen annan riktigt fattat om den här generationen – att de behöver en barnmiljö präglad av omsorg. Konsekvensen av det är att Google skapat en arbetsplats som Y-generationen inte vågar lämna eftersom de inte tror att de kan överleva någon annanstans. Jag baxnar, men är samtidigt road av att världen förändras.

Hur känner du?

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se