Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

110 000 soloföretagare kan inte ha fel – känner du igen dig?




En soloföretagare är en person som valt att starta ett företag själv och som hellre samarbetar med andra företagare än tar på sig ansvar för anställda och förlorar friheten och självständigheten som soloföretagandet innebär. Det är kontentan av en undersökning jag just läst där soloföretagarens motiv, rädslor och drivkrafter undersöks närmare.

Typiska drag hos en soloföretagare

1. Har ett behov av personlig frihet där ensamföretagandet ger honom/henne en möjlighet att ha en unik livsstil.
2. Ser sig själv som entreprenör med en vision, en egen motor för handlingskraft och en passion att nå sina drömmars mål.
3. En lust att lyckas i hans/hennes speciella bransch.
4. Tror på sig själv och sin förmåga att ta sig fram inom sitt område.
5. Är bra på att lära sig nya saker och intresserad av att ta till sig nyheter.
6. Drivs av en lust att vara sig själv, snarare än att leka kontor.
7. Ligger ofta längst fram i sin bransch eftersom de kan röra sig snabbare än sina stora konkurrenter.
8. Pengar är bra men det kan finnas viktigare faktorer för att motivera ensamföretagare att starta eget idag. Att göra det man vill och brinner för är viktigare än pengar för många.


Vilka utmaningar ställs soloföretagaren inför

1. Att jobba sig genom den första kritiska tiden och inte frestas av att ge upp när självförtroendet sviker och pengarna sinar.
2. Att ha kunskaper, produkter och/eller tjänster som är efterfrågade av tillräckligt många och att veta hur man säljer och marknadsför dem.
3. Att förstå hur ett företag fungerar på alla plan.
4. Att klara av att skapa ett unikt erbjudande till kunderna som hjälper kunderna att köpa.
5. Att hitta ett sätt att gå från att släcka bränder till att ta kontroll över företagets processer.
6. Att lyckas bygga rätt samarbeten, kontaktnät och förstå att man inte behöver göra allt själv.
7. Att sätta mål för verksamheten – att förstå att man ytterst startar ett företag för kundernas skull, inte sin egen.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se