Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

10 Guldklimpar för dig som ska starta eget



Vi har intervjuat drygt 400 svenska företagare som läst boken Rivstart för att fråga dem vad de tycker att du ska tänka på om du väljer att starta ett företag.

De har generöst delat med sig av det som de själva önskar att de hade tänkt på när de startade sina företag.

Så varsågod, här kommer ord direkt från erfarna företag som redan gjort de misstag du inte behöver göra.


10 guldklimpar för den som ska starta eget

1. Gör omedelbart en lista över 10 saker du gillar med dig själv och skälet är enkelt: Vi som är företagare har hårda jobb och det är lätt att alldeles för ofta hänga upp sig på det som är dåligt. Skriv ner dina tio saker och ha dem i fickan. På baksidan av den lappen skriver du ner ditt personliga mål för året. Den här lappen blir magisk eftersom den följer med dig från plagg till plagg och du får ett skäl till att både se vad du gillar med dig själv och vilka mål du har i år.

2. Din gamla dator duger alldeles utmärkt i början. Kopior kan du ta hos någon du känner. Kontorsutrustning kan du köpa begagnad. Det enda som du behöver lägga pengar på är det som kunderna ser. Ditt broschyrmaterial kanske kan ligga på webben till att börja med. Alltså, var riktigt jobbigt snål från början så du kan ha låga kostnader tills du lämnat startbanan. Det är bättre att sitta i källaren och jobba det första året än att hyra en dyr lokal på tre år och få magsår av de höga kostnaderna.

3. Ha en plan för var ditt företag ska befinna sig månad för månad. Det gör att du får en egen chef som kräver saker av dig. Bli inte knäckt om alla mål inte blir uppfyllda, revidera dem under resans gång. Planens viktigaste punkt är: Hur ska du få kunder idag?

4. Fråga folk om saker du inte förstår. Det är svårt att kunna allt om företagande från början. Det finns massor av resurser där ute. Använd dem.

5. Se till att du vet vem din idealiska kund är. Det är den som vill köpa av dig, inte alltid den du vill ha som kund eller tror att du vill ha som kund. Bygg all kommunikation utåt så att den är riktad mot just den kunden.

6. Ha koll från början. Organisera ditt arbete. Du är din egen chef nu och måste kunna driva på dig själv. Gör gärna en lista över saker du ska göra under dagen och imorgon. Gå inte hem förrän du gjort dem. Det låter hårt, men du kommer vara supernöjd med dig själv - och du kommer vara uppe i luften snabbare. Lär dig att respektera andra människors tid. Gör klart saker i tid. Kom i tid. Ha koll helt enkelt:-)

7. Gör det tråkiga på speciella tider. Om du inte gillar administration, schemalägg den och gör den när du sagt att du ska göra den. Då slipper du gnagandet i magen. När du får in mer pengar kan du lägga ut jobbet på andra, men inte än.

8. Lek inte kontor. Det är lätt att börja lägga för mycket tid på sånt som är tryggt och som låter dig vara kvar i den bekväma zonen. Du ska främst vara säljare när du startar ditt företag. Och du ska vara kundernas bästa vän. Om du kan bli det så kan du inte heller misslyckas. Glöm aldrig att kunderna köper av dig för att det är bra för dem, inte för att det är bra för dig. Du måste tänka på att leta efter kunder på farliga och okända plaster. Kontaktnät är bra, men jag blir själv allergisk när vänner eller flyktigt bekanta eller vänners vänner kontaktar mig för att vi känner varandra och att jag ska hjälpa dem fram. Jag skulle aldrig göra likadant själv. Om du känner folk – bra. Visa dem vad du gör och låt dem själva avgöra om de vill sprida ordet om ditt företag eller köpa saker av dig. Det blir bara pinsamt om folk tvingas köpa dina saker eller anlita dig för att ni är kompisar. De kanske till och med slutar att svara i telefonen när du ringer för att de redan vet vad du vill.

9. Håll inte på med administrativa sysslor under säljtid. Varför skyfflar du runt papper på skrivbordet när du borde träffa kunder?

10. Var inte någon som alla får trampa på. Om människor förolämpar dig eller ditt företag – ta ställning för dig själv och företaget. Kryp inte. Det finns inte en enda kund du behöver så mycket att du ska ha ont i magen och huvudet av den.

En viktig sak till!
Här nedanför ser du Sveriges populäraste bok om att starta eget med över 76 000 läsare. Det är inte bara en enkel bok om hur du sköter ekonomin utan också om hur du kan starta eget på ett smartare, tryggare och roligare sätt. Rivstart gör dig peppad och visar hur du undviker farliga vägar som företagare och hur du får igång ditt företag snabbt, skaffar kunderna och börjar blomma. Boken gör dig förberedd på företagarlivet som ingen annan bok. En rykande färsk uppdaterad version har precis kommit från tryckeriet.

Läs den så du inte behöver göra några misstag.

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se