Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Ekonomisk planering – 2 enkla budgetar du behöver behärska (och slippa huvudvärk av)





Budgetar. En del får huvudvärk bara av att tänka på att göra dem. Andra gör dem alldeles för krångliga.

Jag har varit företagare i mer än 15 år och skrivit många böcker om hur företagare kan göra saker mycket enklare och jag vet hur man gör budgetar roligare (jag tillhör dem som alltid fick huvudvärk när budgetarbetet kom fram).

Så häng med nu så ska vi se om jag kan bota din huvudvärk också.


Först - problemet med budgetar

En budget innebär att du skriver ner massor av siffror på rad som beskriver ditt företags intäkter och kostnader. Kostnaderna är lätta att skriva ner, dem kan du ha relativ kontroll över. Det svåra är att räkna ut intäkterna eftersom du kan skriva vilka siffror du vill där och de kommer antagligen inte stämma i alla fall. Problemet med intäkterna är att de kan spela spratt med ditt ego. Det är jättelätt att skriva en säljbudget efter dina önskningar men den kommer inte att betala räkningarna åt dig.

Tips1 : När du gör en budget – låtsas att du gör den åt en person som vill låna pengar av dig för att starta ett företag. Var hård – det är det enda sättet att lyckas med en budget.

Tips 2: Det viktigaste i ditt företag är att veta exakt vilka kostnader du har så du vet exakt hur mycket pengar du behöver få in varje månad för att det inte ska gå åt skogen.



Så här gör du en resultatbudget

När ditt företag varit igång ett tag är det dags att sätta tänderna i en resultatbudget. Resultatbudgeten är ett verktyg för att du ska kunna ställa intäkter och kostnader mot varandra över en viss tid – oftast ett år.

Du tar upp dina intäkter:
  • Försäljning, räntor etc.

Du tar upp dina kostnader
  • Löner
  • Lokaler
  • Sociala avgifter
  • Resekostnader
  • El
  • Värme
  • Reparationer
  • Telefon
  • Datorkostnader
  • Bokföring, revision, deklaration.
  • Marknadsföring
  • Försäkringar
  • Leasing
  • Bilkostnader
  • Avskrivningar

Siffran du får fram när du tar kostnader minus intäkter kallas resultatet. Från detta dras i enskild firma och handelsbolag egenavgifter. Därefter dras skatt. Resten är vad ägaren/ägarna har att disponera.

Inte så svårt eller hur


Så här gör du en likviditetsbudget utan att få huvudvärk

En likviditetsbudget ska visa dig hur mycket pengar som finns i ditt företag nu och vid olika punkter i framtiden så att du kan planera för svackor i företagets ekonomi långt innan de inträffar. Ett mycket bra verktyg faktiskt.

Som egenföretagare har man ofta likviditetsbudgeten i huvudet. Man vet när momsen ska betalas och när skatterna ska in. Man vet hur mycket pengar man kan investera i olika saker eftersom ekonomin än så länge är väldigt lätt att överblicka. När verksamheten växer kan det bli nödvändigt att ändå göra en likviditetsbudget för att ha koll på hur pengarna rör sig i ditt företag så du inte står utan pengar när en faktura ska betalas.

Konkret exempel:
Du fakturerar en kund för ett utfört jobb den 21 mars och har 30 dagar som betalningsvillkor till kunden. Det betyder att du kommer få betalt för jobbet den 20 april och det påverkar din likviditetsbudget för april på ett positivt sätt. Materialet för jobbet du utförde fakturerade din leverantör den 3 mars med 30 dagar som betalningsvillkor. Det betyder att du måste betala din faktura den 3 april och då är den 18 dagar kvar till du får betalt från din slutkund. Det här påverkar din likviditet negativt under den större delen av april eftersom du ligger ute med pengar under 18 dagar till du fått betalt av din slutkund. Är du med?

Det här ska du göra.
  • Titta igenom din resultatbudget där du ser hur kostnaderna fördelar över årets tolv månader.
  • Gör en negativ prognos för pengar som ska komma in under tolv månader
  • Ställ de kostnader du vet om mot de intäkter du vet om för perioden.
  • Utvärdera. Finns det dalar i likviditeten på vägen? Hur kan du i så fall göra för att undvika dem? Kan du öka intäkterna, utnyttja en checkkredit, ta ett tillfälligt lån eller fördela kostnaderna på något annat sätt?

När du gjort det här har du en lagom stor kontroll över likviditeten i ditt företag och det kommer att hjälpa dig att sova bättre. När ditt företag blir större, blir också kraven på en mer utförlig likviditetsbudget större.

Helt enkelt - gör det inte svårare än det behöver vara

Extratips
Gör också en starta egetbudget

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se