Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Klarar du de första 60 sekunderna med kunden i butiken?




Det är många saker som måste fungera i varje säljmöte. För den som har butik är varje mötet med en kund ett sanningens ögonblick där allt du gör avgör hur motiverad kunden blir att köpa.


Det här är läskigt!

För det är verkligen så att de första sextio sekunderna kan fixa allt – eller inget.

I klartext: Om du inte vet hur man närmar sig en kund kan affären vara borta innan den ens visade sig.

Det finns sju steg som visar hur du ska göra när du närmar dig en kund och här kommer de:

1. Hälsa på kunden och gör det på ett sätt som inte känns hotande eller krävande för kunden. Kunden behöver 10-20 sekunder på sig för att känna sig bekväm i butiken. Under den tiden kan en kund känna sig obehaglig till mods om du hälsar för snabbt. Om du hälsar för sent – efter 30 sekunder kan kunden känna sig ignorerad och få en känsla av att du inte är intresserad.

2. Skapa ett bra första intryck genom att vara vänlig och uppriktig. Dagens kunder ser rakt igenom falska leende och påklistrat intresse (en fråga om vilka du anställer också).

3. Börja kontakten genom att tänka att du ska hjälpa till. Det ger en bra ingångstanke för dig och kommer att märkas av kunden. Kunden ska känna sig avslappnad och lugn i din närhet. Ta det lugnt när kunden visar lite försvarsmekanismer – det ingår i kundernas oro över att någon ska sälja på dem något de inte vill ha. Din vänlighet kommer att ta bort den oron.

4. Ta försiktigt reda på vad kunderna vill ha och behöver. Det gör du genom att ställa frågor och observera hur kunden reagerar på de varor han/hon kommer i kontakt med.

5. Blanda in positiva ord i ert samtal, som till exempel hur länge du haft ditt företag, storlekar och modeller och vilka produkter och tjänster du har och vilken utbildning du själv har på området.

6. Börja ta fart framåt genom att se till så att kunden blir informerad om någon utförsäljning du har, att varulagret är begränsat, att tiden är begränsad, finansiering – vad som helst som hjälper kunden att ta ett beslut NU är viktigt att ta upp.

7. Kontrollera med frågor. Den som ställer frågor har alltid kontrollen över samtalet. Det här är viktigt att göra så tidigt som möjligt. Kunden har bara en viss tid för dig och om du inte hinner få tillräcklig information av kunden så tar den tiden snart slut och dina chanser försvinner. Frågorna du ställer ska givetvis vara konverserande - det är inte ett förhör du ska hålla

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se