Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

8 vanliga misstag jag ser nyföretagare göra hela tiden

1. De investerar tid och pengar på produkter och tjänster och upptäcker att de inte säljer.
Istället för att analysera från början kör de bara på och när problemen kommer kör de på ännu hårdare utan att att göra en ny analys av läget. Att fästa sig så hårt vid en idé som inte fungerar är livsfarligt. Det är döden. Det är vansinnigt. Det är oansvarigt. Det är…ja, du hör ju hur upprörd jag blir. Alla företag måste anpassa sig hela tiden för att möta behovet som finns där ute. Ego och stolthet drar inte in pengar.


2. De snackar skit (rent ut sagt).
Företagare är såklart helt naturligt stolta och upphetsade över vad de gör men de glömmer att människor är smarta. Kunderna vill höra allt. De vill veta att det de köper är rätt för dem. Det är väldigt enkelt egentligen. Ska du tjäna pengar som företagare – var kundernas bästa vän, inte en nasare.

3. De har ingen koll på pengarna.
Att inte veta vad som finns och vad som är på väg in och ut på kontot är galet. Jag brukar säga åt mina kunder att de MÅSTE lära sig företagsekonomi för att skaffa koll på budgetar, likviditet och bokföring. Annars går det åt skogen. Enskilda firmor har det värst enligt min erfarenhet. De blandar privatekonomi med företaget på ett sätt som gör mig mörkrädd och dem till magsårspatienter.

4. De accepterar svagheter för lättvindigt.
Oavsett om det är dålig personal, dåliga strategier, dåliga samarbeten eller dåliga kunder – att ha med dåligheter att göra som företagare fungerar inte. Tänk på ditt företag som ett barn som ska vårdas, uppfostras och till slut klara sig själv. Man kan inte alltid välja sina barns kompisar, men du kan alltid välja ditt företags vänner.

5. De blandar ihop verklighet med drömmar.
När du har ett bra samarbete på gång – fråga dig om det är för bra för att vara sant. Om det känns så är det oftast så. Dröm gärna men handla alltid realistiskt. Många företagare bryr sig inte så mycket om de härliga trogna kunderna i jakten på det stora lyftet.

6. De upptäcker inte varför de måste sälja så hårt.
Om du märker att du måste slita som ett djur för att sälja är det dags att ändra säljformeln. Du kanske ska sälja till en annan målgrupp eller ändra på det du säljer så att det tilltalar kunderna mer. Det kan också var så att du behöver bli bättre på att förklara vad kunderna vinner på att bli din kund.

7. De gör för lite - eller för mycket själva.
En del företagare lägger ut allt på andra och förlorar pengar i strömmar för att de tycker att det är under deras värdighet att kavla upp ärmarna. Och andra lägger tiden de kunde använt till att sälja på att sitta med administration större delen av arbetstiden. Hitta balansen.

8. De ger upp för lätt och för snabbt.
Framgångsrika företagare har många gamla krigsskador, ärr och blåmärken att visa upp. De har tagit smällarna som krävs för att lyckas och lärt sig att inte få samma smäll en gång till. De vet att det ingår i företagandet att misslyckas och att den som inte ger upp vinner till slut.

Nå vad säger du – här fick du några rejäla skopor ovett och någon av de här punkterna kanske stämmer in på dig och kan hjälpa dig vidare. Jag hoppas det.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Om din dröm är att starta ett eget företag och bestämma över ditt liv själv❤️

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se