Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så här gör du en affärsplan




Många enmansföretagare och personer med planer på att starta eget (kanske du) blir trötta bara av tanken på att göra en affärsplan. Det känns meningslöst att sitta och skriva ner allt det du redan har i huvudet. Men det är faktiskt smart att göra en affärsplan. Meningen med den är att tvinga dig att tänka igenom olika saker med ditt framtida företag för att se om din idé håller.

Affärsplanens jobb är helt enkelt ett sätt att översätta dina rosenskimrande drömmar (som är de viktigaste av allt) till siffror och ord på papper så att du kan få en realistisk uppfattning om det kommer fungera. Du kan också behöva en affärsplan för att visa banken vad dina drömmar handlar om. Att du vill öppna ett café är ju roligt för dig, men om det inte finns andra tankar än en ljuv tillvaro i cafévärlden så är det stor risk att du misslyckas med ditt företagande. Se därför affärsplanen som en lite jobbig kompis som tvingar dig att svara på de där frågorna du egentligen innerst inne vet att du behöver ha svar på men som du i din iver att få igång företaget inte vill kännas vid just nu.

En del frågor i en affärsplan kan kännas lite löjliga att besvara. Du kanske inte har en aning om hur mycket du kan dra in till företaget första året, men det är också svaret på den frågan. Och om du inte kan svara på den är det smart att försöka ta reda på vad du kan tänkas dra in. Man kan väl säga att affärsplanen är något du gör nu, istället för att få en kalldusch senare. Följande punkter måste du fundera över och kunna ge tydliga svar på:

Affärsidé

  • Marknad för din produkt/tjänst – var finns den?
  • Vad ska du sälja och till vilka?
  • Varför ska kunderna köpa av just dig?

Produkter/tjänster

  • Vilka produkter tjänster har du nu, vilka har du i framtiden?
  • Vad gör dig och dina produkter speciella mot andra och deras produkter?
  • Vad kan du erbjuda som är utöver det vanliga?

Marknad

  • Hur ser marknaden ut idag?
  • Hur ska kunderna nås?

Marknadsföring och försäljning

  • Hur klarar sig dina produkter/tjänster i jämförelse med konkurrenternas vad gäller pris, kvalitet, kundservice, vad kommer du göra bättre?
  • Kalkyl och prissättning.
  • Marknadsförings/försäljningsaktiviteter.
  • Hur ska du sälja? Direkt till kunder, via återförsäljare etc.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Konkurrenter

  • Vilka är de viktigaste konkurrenterna?
  • Vad kan du lära av de befintliga konkurrenterna som ger dig försprång gentemot dem?
  • Gör en kritiskt jämförelse mellan dina produkter med konkurrenternas (Styrkor/svagheter).
  • Vilka reaktioner kan du förvänta dig av konkurrenterna när du drar igång (priskrig etc.).

Lokal/utrustning

  • Lokal, läge, hyra, kontraktstid , vilka är dina realistiska behov?
  • Gå igenom det realistiska behovet av maskiner och inventarier.

Inköp

  • Beskriv inköpskanalerna och fundera på om det finns andra leverantörer som är bättre och billigare.
  • Vilka villkor, t ex för betalning kan du räkna med?
  • Gå igenom dina behov av genomsnittligt lager.

Ekonomisk information

  • Gör en Resultatbudget, dvs. en plan/bedömning av företagets intäkter och kostnader under en viss period, vanligtvis ett år.
  • Gör en Likviditetsbudget, dvs. en plan för likviditetsflödet (penningflödet) i ditt företag. Planen berättar hur in- och utbetalningar fördelar sig över olika perioder.
  • Gör en finansieringsplan som berättar hur verksamheten ska finansieras.

Personliga kvalifikationer

  • Vad har du för utbildning som är av betydelse för företaget t. ex. utbildning i yrket, nyföretagarutbildning etc..
  • Vilken är din egen erfarenhet från branschen och yrket?
  • Har du redan etablerat kontaktnät med t.ex. kunder, leverantörer, bank osv. Om inte, hur ska du göra det?

Hot och möjligheter

  • Försök att få en realistisk blick över riskerna och hur de kan göras mindre.
  • Fundera på vilken målsättning du har med företaget, nu och i framtiden.


Med den här informationen på papper kommer du klara ditt företagande mycket bättre, det kan du vara säker på

En viktig sak till!
Här nedanför ser du Sveriges populäraste bok om att starta eget med över 76 000 läsare. Det är inte bara en enkel bok om hur du sköter ekonomin utan också om hur du kan starta eget på ett smartare, tryggare och roligare sätt. Rivstart gör dig peppad och visar hur du undviker farliga vägar som företagare och hur du får igång ditt företag snabbt, skaffar kunderna och börjar blomma. Boken gör dig förberedd på företagarlivet som ingen annan bok. En rykande färsk uppdaterad version har precis kommit från tryckeriet.

Läs den så du inte behöver göra några misstag.

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se