Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Smart tips: Anställ människor som redan är motiverade


Det är ingen tvekan om att företag som lyckas identifiera självgående och motiverade människor redan vid anställningsintervjuerna har ett stort försprång mot de företag som bara låter kandidaterna gå igenom det vanliga tugget som de presumtiva medarbetarna redan är förberedda på och där svaren kommer som rinnande vatten. (De har redan övat in dem framför spegeln 50 gånger).

Det vanliga tugget:
Var ser du dig själv om fem år?
Varför slutade du på ditt tidigare jobb?
Berätta om dina styrkor.
Berätta om dina svagheter.
Bla, bla, bla…

Ja, de frågorna behöver också ställas, men för att kunna sortera ut riktigt motiverade anställda (och locka fram den riktiga människan under skalet) är det bra att ställa följdfrågor som gräver djupare och för in kandidaterna på mer spontanitet. Om du frågar varför kandidaten slutade på sitt tidigare jobb, kan du inte nöja dig med det inövade svaret ”inte tillräckligt utmanande”. Du måste gräva vidare och fråga saker som börjar med orden: ”Berätta mer om…”, ”Varför tror du att”… och ”Intressant, hur ser du på” …

Hela vitsen med det här är att få kandidaten att frångå sina inövade svar och börja berätta mer spontant, ”avslöja” mer av sin verkliga personlighet och sin motivation så att din magkänsla för eller emot personen får en rimlig chans att bedöma hur motiverad han eller hon ifråga är och vad han/hon motiveras av.

Ett vanligt misstag hos en chef som inte är van vid att intervjua är att dra frågorna ganska snabbt och sedan avsluta med: ”Finns det något du vill veta om oss”?
Skälet är att de känner sig obekväma med att ställa frågor hela tiden. Det krävs mer mod, kreativitet och förberedelser för att komma upp med smarta frågor än det krävs för att småprata. Men ditt jobb är att leta efter motivation och efter varningssignaler och det kräver att du ställer massor av frågor för att få en så klar bild som möjligt av personen framför dig. Du letar efter någon med en stark inre drivkraft och den syns inte på betygen från skolan eller den imponerande examen kandidaten har. Drivkraften kan komma från revanschlystnad, hård press från familjen eller bara en stor lust att bli bäst på allt. Du märker den när du låter kandidaten prata om saker som han/hon inte har förberett sig på att prata om.

Du märker drivkraften på vad han/hon har gjort
Alla kan gå igenom skolan. Det visar ingen riktig drivkraft. Universitetsutbildade går det 13 på dussinet av. Om han/hon däremot har drivit ett företag i gymnasiet, gjort ett eget datorprogram, jobbat frivilligt som ungdomskontakt i sin gamla högstadieskola och har den där utbildningen, då är det en annan sak. Då har du en person som gjort saker som andra inte gjort och som tagit risker som andra inte tagit. Du har en person framför dig som kan brinna för saker. Toppen. Om det inte finns något extra - om kandidaten bara har följt reglerna hela livet, gått ut skolan klanderfritt och gjort de rätta karriärsdragen utan att ha åstadkommit något som sticker ut - så har du en drönare framför dig och inte ett arbetsbi. Och vad viktigare är – du kommer inte att kunna ändra på honom eller henne.

Personer med drivkraft kan ha haft en tuff bakgrund eller något annat som har utmanat deras drivkraft genom livet. En medelklasskandidat som gått i mammas och pappas fotspår och egentligen inte haft några svårigheter i livet är enligt min mening menlös och passar bäst till att förvalta saker, inte att driva på dem. De har ingenting att bevisa. Inget att vinna, ingen som sagt att de aldrig kommer att bli något att räcka lång näsa åt.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se