Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Smart tips: Anställ människor som redan är motiverade


Det är ingen tvekan om att företag som lyckas identifiera självgående och motiverade människor redan vid anställningsintervjuerna har ett stort försprång mot de företag som bara låter kandidaterna gå igenom det vanliga tugget som de presumtiva medarbetarna redan är förberedda på och där svaren kommer som rinnande vatten. (De har redan övat in dem framför spegeln 50 gånger).

Det vanliga tugget:
Var ser du dig själv om fem år?
Varför slutade du på ditt tidigare jobb?
Berätta om dina styrkor.
Berätta om dina svagheter.
Bla, bla, bla…

Ja, de frågorna behöver också ställas, men för att kunna sortera ut riktigt motiverade anställda (och locka fram den riktiga människan under skalet) är det bra att ställa följdfrågor som gräver djupare och för in kandidaterna på mer spontanitet. Om du frågar varför kandidaten slutade på sitt tidigare jobb, kan du inte nöja dig med det inövade svaret ”inte tillräckligt utmanande”. Du måste gräva vidare och fråga saker som börjar med orden: ”Berätta mer om…”, ”Varför tror du att”… och ”Intressant, hur ser du på” …

Hela vitsen med det här är att få kandidaten att frångå sina inövade svar och börja berätta mer spontant, ”avslöja” mer av sin verkliga personlighet och sin motivation så att din magkänsla för eller emot personen får en rimlig chans att bedöma hur motiverad han eller hon ifråga är och vad han/hon motiveras av.

Ett vanligt misstag hos en chef som inte är van vid att intervjua är att dra frågorna ganska snabbt och sedan avsluta med: ”Finns det något du vill veta om oss”?
Skälet är att de känner sig obekväma med att ställa frågor hela tiden. Det krävs mer mod, kreativitet och förberedelser för att komma upp med smarta frågor än det krävs för att småprata. Men ditt jobb är att leta efter motivation och efter varningssignaler och det kräver att du ställer massor av frågor för att få en så klar bild som möjligt av personen framför dig. Du letar efter någon med en stark inre drivkraft och den syns inte på betygen från skolan eller den imponerande examen kandidaten har. Drivkraften kan komma från revanschlystnad, hård press från familjen eller bara en stor lust att bli bäst på allt. Du märker den när du låter kandidaten prata om saker som han/hon inte har förberett sig på att prata om.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Du märker drivkraften på vad han/hon har gjort
Alla kan gå igenom skolan. Det visar ingen riktig drivkraft. Universitetsutbildade går det 13 på dussinet av. Om han/hon däremot har drivit ett företag i gymnasiet, gjort ett eget datorprogram, jobbat frivilligt som ungdomskontakt i sin gamla högstadieskola och har den där utbildningen, då är det en annan sak. Då har du en person som gjort saker som andra inte gjort och som tagit risker som andra inte tagit. Du har en person framför dig som kan brinna för saker. Toppen. Om det inte finns något extra - om kandidaten bara har följt reglerna hela livet, gått ut skolan klanderfritt och gjort de rätta karriärsdragen utan att ha åstadkommit något som sticker ut - så har du en drönare framför dig och inte ett arbetsbi. Och vad viktigare är – du kommer inte att kunna ändra på honom eller henne.

Personer med drivkraft kan ha haft en tuff bakgrund eller något annat som har utmanat deras drivkraft genom livet. En medelklasskandidat som gått i mammas och pappas fotspår och egentligen inte haft några svårigheter i livet är enligt min mening menlös och passar bäst till att förvalta saker, inte att driva på dem. De har ingenting att bevisa. Inget att vinna, ingen som sagt att de aldrig kommer att bli något att räcka lång näsa åt.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Ledarskap utan flum!❤️


Den perfekta inspirationsboken för dig som vill bli ännu bättre på att motivera personalen. Du får konkreta, snabba tips och metoder att använda i jobbet varje dag.

”Här finns råd om allt från rekrytering, hur man motiverar och ger feedback, till hur man skapar meningsfulla möten och säger upp medarbetare.”
Tidningen CHEF

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se