Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Autoresponder som marknadsföringsverktyg





Kort om autoresponder för dig som inte vet vad det är:
När du går på semester, är på möte eller inte kan svara på mailen snabbt av andra skäl så kan du se till så att ett förinställt svar går ut till alla som skickar e-post till dig helt automatiskt.

Det är en bra funktion men av de flesta används den bara för att tala om att man är på möte, semester eller är sjuk. Väldigt få använder autoresponder som marknadsföringsverktyg. Det är synd. Särskilt för kunskapsföretag.


4 tips om att använda autoresponder som marknadsföringsverktyg

1. Förutom att tala om var du befinner dig för den som inte får svar på e-posten kan du berätta om din senaste kampanj, referera till något intressant innehåll på sajten eller ge konkreta erbjudanden i dina autosvar.

2. Du kan skapa något riktigt attraktivt innehåll på din sajt som man kan få ta del av men bara om man skickar ett mail till en särskild adress. Du kanske skriver en tipslista inom ditt område och lockar besökarna på hemsidan att skicka ett tomt mail till dinatips@dittforetag.se (en e-postadress som du använder bara för autorespondertjänsten).

3. Med en mer avancerad autoresponder kan du till och med starta automatiska kurser med flera delar som sköts helt automatiskt. Vecka 1 anmäler sig tre deltagare och får kursbrev 1. Vecka 2 anmäler fem deltagare sitt intresse och får också brev 1. De som anmälde sig vecka 1 får nu kursbrev 2. Helt automatiskt och schemalagt. I slutet av kursen är det dags för dem att ta ett steg närmare dig och ditt företag.

4. Du kan ge kunderna service snabbare eftersom de själva kan begära att få information skickad till sig automatiskt när som helst på dygnet.


Vad du vinner:
1. Du får en helt automatisk marknadsföringskanal - fantastiskt!
2. Du får chansen att visa vad du kan för kunder som annars inte skulle kontakta dig
3. Du får namn på möjliga kunder att kontakta
4. Det är ett billigt och snabbt sätt att marknadsföra ditt företag till personer som verkligen är intresserade.

Vad säger du - visst är det värt ett försök?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se