Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Så hanterar du besvärliga människor bäst.





Det finns inget som skapar samma stress på jobbet som besvärliga människor, jobbiga typer (och andra ord som du kanske tänker på för att beskriva dem).

Men det är ett av livets faktum - de finns där ute och en del av dem tycks ha som livsmission att göra ditt liv besvärligt.

Här kommer några saker som du kan hålla dig i för att inte koka över. Smarta tips helt enkelt:

1. Lyssna på dem - ja, många som är besvärliga har en historik där få har lyssnat på dem. Om du gör det kan du bli den de har längtat efter och du kan se förändringen direkt om de känner att du hör vad de har att säga. Visa helt enkelt att de inte behöver vara sådana jobbiga typer - du är inte likadan.

2. Varför blir ett proffs inte lika besvärlig som den besvärliga typen framför näsan? Jo, helt enkelt för att proffset har sina mål för ögonen, mer än lusten att ge tillbaka med samma mynt. Ett proffs vet att det ingår i företagsspelet att nå mål och det gör man inte genom att bli en obehaglig människa. Proffsets mål är viktigare än att få rätt just nu och just här. Är du ett proffs? Skillnaden mellan ett proffs och en som måste ha rätt till varje pris brukar märkas på ett särskilt ställe - i plånboken.

3. Klagomål och arga kunder är bra eftersom du kan lära dig något av dem. Om du får klagomål om särskilda saker från flera personer finns det antagligen grund för dem. Om du får ett surkart i örat som gnäller över något som i grunden är hans eget fel kan du lära dig att lyssna och anta utmaningen att göra kunden nöjd (istället för att bli arg själv). Försök att vara lite kall helt enkelt.

4. Var närvarande. Om du har med en besvärlig person att göra - se till att visa och hålla alla överenskommelser med honom så att det inte uppstår fler skäl till att bli besvärlig, utan tvärtom, fler skäl att sluta vara besvärlig.

5. Leverera något snabbt. Om du kan göra något för att hjälpa den besvärliga människan framför dig, och det stämmer överens med vad ditt företag står för - gör det och gör det snabbt. Fråga vad du kan göra för att lösa problemet. Ofta har den besvärliga personer ett svar.


De här tipsen löser inte alla dina problem med besvärliga människor. Har du många besvärliga typer runt dig som ger dig huvudvärk eller ont i magen - gör slut. Och det gäller såklart även dina privata relationer (där sa han det). Livet är för kort för att gå runt och bli mobbad av sin omgivning (även om man råkar vara gift med mobbaren).

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Vill du ha svart bälte i konflikthantering? ❤️


En läsarröst
"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med"
EXPRESSEN

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.





Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se