Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Så hanterar du besvärliga människor bäst.





Det finns inget som skapar samma stress på jobbet som besvärliga människor, jobbiga typer (och andra ord som du kanske tänker på för att beskriva dem).

Men det är ett av livets faktum - de finns där ute och en del av dem tycks ha som livsmission att göra ditt liv besvärligt.

Här kommer några saker som du kan hålla dig i för att inte koka över. Smarta tips helt enkelt:

1. Lyssna på dem - ja, många som är besvärliga har en historik där få har lyssnat på dem. Om du gör det kan du bli den de har längtat efter och du kan se förändringen direkt om de känner att du hör vad de har att säga. Visa helt enkelt att de inte behöver vara sådana jobbiga typer - du är inte likadan.

2. Varför blir ett proffs inte lika besvärlig som den besvärliga typen framför näsan? Jo, helt enkelt för att proffset har sina mål för ögonen, mer än lusten att ge tillbaka med samma mynt. Ett proffs vet att det ingår i företagsspelet att nå mål och det gör man inte genom att bli en obehaglig människa. Proffsets mål är viktigare än att få rätt just nu och just här. Är du ett proffs? Skillnaden mellan ett proffs och en som måste ha rätt till varje pris brukar märkas på ett särskilt ställe - i plånboken.

3. Klagomål och arga kunder är bra eftersom du kan lära dig något av dem. Om du får klagomål om särskilda saker från flera personer finns det antagligen grund för dem. Om du får ett surkart i örat som gnäller över något som i grunden är hans eget fel kan du lära dig att lyssna och anta utmaningen att göra kunden nöjd (istället för att bli arg själv). Försök att vara lite kall helt enkelt.

4. Var närvarande. Om du har med en besvärlig person att göra - se till att visa och hålla alla överenskommelser med honom så att det inte uppstår fler skäl till att bli besvärlig, utan tvärtom, fler skäl att sluta vara besvärlig.

5. Leverera något snabbt. Om du kan göra något för att hjälpa den besvärliga människan framför dig, och det stämmer överens med vad ditt företag står för - gör det och gör det snabbt. Fråga vad du kan göra för att lösa problemet. Ofta har den besvärliga personer ett svar.


De här tipsen löser inte alla dina problem med besvärliga människor. Har du många besvärliga typer runt dig som ger dig huvudvärk eller ont i magen - gör slut. Och det gäller såklart även dina privata relationer (där sa han det). Livet är för kort för att gå runt och bli mobbad av sin omgivning (även om man råkar vara gift med mobbaren).

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se