Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Bevaka din omvärld




Omvärldsbevakning och trendspaning är något som alla företagare borde ägna sig åt en liten stund varje dag. När man jobbar väldigt intensivt är det lätt att prioritera bort detta men ofta missar vi värdefulla affärsmöjligheter som följd. Varför inte börja morgonen med att studera några olika nyhetssajter och nyhetsbrev varje dag?

Vad händer med företaget om jag inte har koll på omvärlden? Risken är att en konkurrent springer om dig eller att du kanske missar en värdefull möjlighet eller affär. Omvärldsbevakning handlar om att uppmärksamma signaler runt omkring dig som kan vara betydelsefulla för ditt företags utveckling, och att snabbt kunna omvandla dessa till framtida affärer. Att hålla ögon och öron öppna och fundera på hur olika saker påverkar just ditt företag kan vara helt avgörande för om du lyckas eller inte. Enligt Almi utgörs ca 95% procent av det som påverkar ditt företag av sånt som sker utanför företaget.

OMVÄRLDSTIPS
• Fundera på vilka utomstående faktorer som påverkar företaget och hur? Det kan till exempel handla om politiska beslut eller trender i konsumtionen.
• Förändringar som beror på EU, på nationella eller kommunala beslut kan ha stor inverkan på ditt företags möjligheter. Har du någon rutin för att få tidig information?
• Branschorganisationer kan ge signaler om vilka förändringar som är på gång i din bransch.
• Håll koll på konkurrenter, kunder och leverantörer. Gör de förändringar som signalerar något?
• Internet är ett ovärderligt verktyg i omvärldsbevakning. Lär dig använda det effektivt.

KONKURRENTER
• Gör en lista på alla dina konkurrenter – leta till exempel på gula sidorna på Internet och i branschregister.
• Försök att få tag på information om respektive företag till exempel på Internet eller genom att samla material på mässor.
• Följ facktidningar för att samla information om dina konkurrenter.
• Sök på Internet på företag som säljer liknande produkter som du. Tips på bra sidor:
www.bizbook.se
www.kompass.se
www.gulasidorna.se
www.foretagsfakta.se

INFORMATIONSKÄLLOR
• Massmedia/Tidskrifter
• Branschorganisationer med tillhörande webb-sidor och tidskrifter
• Databaser
• Exportrådet
• Företagsbroschyrer
• Mässor
• Personaltidningar
• Platsannonser
• Produktkataloger
• Egna och andras säljare
• Årsredovisningar
• Internet
• Högljudda mobilsamtal

Källa: Almi Företagspartner

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se