Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Hur bra självkänsla har du?

Här är något som det pratas alldeles för lite om i företagarkretsar: Utmaningen att alltid vara på topp. Att alltid leverera och prestera. Det är tufft. Och ännu tuffare för den som jobbar själv.


Som soloföretagare åker man ner i svarta hål ibland (det gör alla företagare) och då måste man kunna vara snäll mot sig själv så man orkar ta sig upp igen. En bättre självkänsla gör det lättare att kravla sig upp igen när allt är skit.


Vad är självkänsla?
Självkänsla är ju din egen känsla av ditt värde som människa – graden av hur mycket du tycker om och värderar dig själv och hur du känner dig - under skinnet. Självkänslan avgör så otroligt många saker utan att man ens tänker på det. Den styr vilka jobb du får, vilken partner du har, vad du tjänar, hälsan och vad du anser att du förtjänar att få här i livet.

Personer med dålig självkänsla drar till sig personer och livshändelser som bekräftar deras låga känsla för sig själva. Det är som att de sänder ut en signal som säger: “Jag tycker inte om mig själv och förtjänar inte mycket”. Andra tar upp de här signalerna och behandlar dig sämre.

Och motsatsen – Om du jobbar med din självkänsla varje dag och börjar se dig själv på ett bättre sätt så kommer andra att uppfatta det också.

Det här går att jobba mycket med det här och jag är ju ingen expert på psykologi – men efter tjugo år som företagare och van vid att alltid vara utanför min bekvämlighetszon – expert på att gräva mig upp ur de svarta hål som alla företagare ramlar ner i då och då.


Här är några tips till dig som inte är expert på det än:

För det första - du har ansvaret för din självkänsla
Från och med att du är vuxen blir du automatiskt ansvarig för din egen självkänsla. Det tjänar inget till att anklaga föräldrar eller någon annan. Till skillnad från ett barn kan du nu välja vilka meddelanden du accepterar och vilka du inte accepterar. Ingen kan få dig att känna dig mindre värd om du inte själv accepterar det.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Sluta jämföra dig själv med andra
Det finns alltid folk som har mer än man själv har och det finns alltid folk som har mindre. Om du ständigt spelar jämförelsespelet kommer du att träffa på många “motståndare” som du inte kan besegra. Resultatet är att du känner dig otillräcklig och dålig. Om du istället tävlar mot dig själv och strävar efter att bli det bästa du kan bli – då blir strävan både rolig och konstruktiv.

Sluta hacka på dig själv
Det är så otroligt lätt att som soloföretagare hamna i svackor där självförtroendet rasar och ännu lättare är det om du ständigt talar om för dig själv saker som “Jag kommer aldrig att klara det här”. Gör ett enkelt experiment: Om du hade en vän som sa samma saker till dig som du säger till dig själv – skulle du betrakta den personen som en vän?

Ta emot komplimanger
Har du någonsin fått en komplimang och snabbt avfärdat den som “Det där var väl inget”. När du avfärdar komplimanger så skickar du ett meddelande till dig själv om att du inte är värd berömmet. Det finns ett lätt sätt att ta emot komplimanger: Säg tack. Så lätt är det.

Handla
För mig är “handling” världens finaste ord och har alltid varit det. Jag säger det till mina barn när de tycker att något är hopplöst. Jag har till och med skrivit en bok om värdet av handling framför gnäll. Man får inget självförtroende av att stå bredvid och titta på varje utmaning i livet. När man handlar – oavsett vad resultatet blir – så känner man sig bättre.
Om du står i en situation som får dig att må pyton - fundera då över vilket det första mest logiska steget är ur den situationen. Ta det lilla steget. Nu är du på en annan plats. Vilket är nästa mest logiska steg? Ta det. För varje steg du tar kommer du längre bort från problemet.

Ja, jag vet att det här är schematiskt och att problem med dålig självkänsla kan sitta väldigt djupt och att man kan behöva professionell hjälp med att hantera den - men gör det då :-) Handla! Livet är kort.


Gasa på nu.

Framgång i livet är inte alls vad de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se