Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tre bra sätt att säga att någon har fel


Det kan vara tufft att säga till någon att de har fel – i alla fall om man är ute efter att få ett annat resultat än ett gräl. Du vill ju inte förolämpa någon i onödan, men å andra sidan kan du behöva tala om för andra att de har fel för att undvika något annat problem framöver. Det känns som en hopplös situation. Om du talar om att någon har fel kan du få skit för det. Om du inte gör det kommer något annat dåligt att hända. Här kan du få hjälp av några smarta fraser som tar udden av den möjliga konflikten. Det handlar om att säga det utan att behöva säga det.

1.“Jag förstår din tanke, men jag tror att...” är en bra mening att använda eftersom du visar att du förstår tanken och erkänner den andra personens tankeförmåga. Det öppnar upp för att han ska lyssna till vad du kommer att säga. Även om du inte ens förstår deras tankar, så är det nödvändigt att de känner att du gör det.

2. “Hm..Tänk om vi skulle...” Ditt” hm...” är nyckeln här eftersom det visar att du har gett deras idé eftertanke. Det låter kanske löjligt men en enkel sak som ett “Hm...” kan ta dig långt. Nu när du visat att du seriöst tänkt över hans idé kan du leverera din egen. Genom att också använda ordet “vi” så tar du med honom i lösningen av problemet och genom att använda ordet “om” ger du mer ett förslag än en order.

3. “Som jag ser det...” Genom att förklara bakgrunden till ditt resonemang skapar du utrymme för att senare komma med din idé, inte bara att braka på med den.


Extratips:
Ett smart sätt att föra fram kritik är att göra det indirekt. Säg att du fått höra att en person på kundserviceavdelningen är ohyfsad mot en del kunder. Då kan du säga så här: “Jag har hört mycket lovord om kundserviceavdelningen. Faktum är att de flesta kommentarer jag har hört är positiva.”

Nu har du planterat tanken i alla huvud att du har hört negativa kommentarer också. En vaken person kommer att vara intresserad av vad du har hört som är negativt. Den här tekniken är bra att använda på jobbiga chefer också.

Är du för snäll för ditt eget bästa?

Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️


En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"

Lena Hansson, Sthlm

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se