Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Så kompletterar du din butik med en butik på internet




Jag fattar inte varför fler butiksägare kompletterar sin "fysiska" butik med en internetbutik.

Tänk dig själv:
  • Flera av dina kunder som kommer till dig bor en bit ifrån ditt butiksläge och de kanske inte kommer tillbaka.
  • En del stamkunder kommer snart att flytta och kommer inte tillbaka.
  • Det finns massor av människor i hela landet (och utomlands) som inte ens vet att din butik finns idag och som kan upptäcka den på nätet.

  • De här tre grupperna kan du fånga in genom att komplettera din fysiska butik med en butik på nätet.


    8 tips om att komma igång med en internetbutik för dig som redan har en butik

    1. Bli inte för fokuserad på, eller rädd för tekniken. Idag finns det otroligt lätta butikslösningar som är billiga att köpa och lätta att sköta. För tio år sedan var det svårt - idag är det lätt att öppna en internetbutik. Jag är allergisk mot krånglig teknik och till och med jag klarar det. Då gör du det också.

    2. Välj en butikslösning som passar dig, inte för stor och inte för liten. Det låter självklart men många internetbutikslösningar har begränsningar och en del andra blir dyra om du har för många produkter. Gör en egen kravspecifikation på vad du vill att din internetbutik ska göra för jobb innan du pratar med leverantörer.

    3. Undersök marknaden noga innan du startar. Det är bra med rosenröda drömmar, men de betalar inte räkningarna. Om du upptäcker att många andra redan säljer det du tänker sälja, studera dem noga och se var du kan hitta din särskilda plats i den gruppen. Det gäller för dig att kunna konkurrera med andra saker än bara pris (där du alltid kommer efter de stora). Det är inte säkert att du behöver ha hela ditt sortiment i din internetbutik. Det kanske räcker med en speciell del av sortimentet som du upptäcker att få säljer. Där lägger du ditt fokus.

    Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




    Titta lite närmare på ditt företag
    ☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
    ☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
    ☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
    ☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
    ☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
    ☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
    ☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
    ☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
    ☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
    ☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

    Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
    ☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
    ☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
    ☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
    ☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
    ☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
    ☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
    ☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
    ☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
    ☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

    Lösningar på vanliga säljproblem
    ☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
    ☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
    ☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
    ☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
    ☑️ Aldrig mer säljskräck
    ☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
    ☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
    ☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
    ☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
    ☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
    ☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
    ☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
    ☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

    Det nya internet
    ☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
    ☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
    ☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
    ☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

    Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
    ☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
    ☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
    ☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
    ☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
    ☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
    ☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
    ☑️ Allianser - hur du skapar dem
    ☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

    Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


    4. Ta internetbutiken på samma allvar som din butik på gatan. Kunderna är på riktigt, även om du bara har kontakt med dem per e-post.. Ge dem svar på frågor så snabbt du kan. Ge dem fantastisk information om det du säljer. Se till att det går att beställa per telefon och brev också. Om du sköter det här så kommer kunderna känna att det är tryggt och bra att beställa i din internetbutik.

    5. Lägg vinsterna på växande som gynnar kunderna. Skriv eller köp artiklar och annat smart innehåll som gör din butik till mer än en butik. Du vill skapa den självklara platsen för ett köp. Försök att alltid tänka ett steg till i kampen mot det opersonliga nätet. Du träffar aldrig dina nätkunder - lägg därför ner kraft på att göra din butik så personlig som möjligt. Ge tips om det du kan bäst på sidorna.

    6. Se till att starta ett nyhetsbrev som ger besökarna mervärde (och dig fler kontakter). På det sättet blir det lätt att kontakta människor med samma intressen som du och du får chansen att visa att du är värd deras affärer.

    7. Glöm inte att berätta för alla kunder att de kan beställa på nätet också.

    8. Luta dig tillbaka och njut av att en del av din försäljning numera sköts helt automatiskt (till och med när du sover).

    Idéer som andra har gillat

    469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

    "Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
    Internetworld

    "Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
    Häni Yones, Kramtex Workwear

    "Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
    Daniel Evertsson, Creative Reklam

    ”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
    Christoffer Steffens

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.




    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se