Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Det vrålar på nätet




Äntligen!

Nu surrar det inte där ute längre, nu vrålar det av aktivitet bland företagare som förstår hur mycket man kan göra med begränsade resurser på Internet. Har du tagit din plats bland de som kommer räknas framöver eller sitter du med släckt skärm och hoppas på det bästa. Låt mig försöka omvända dig.


Idag är det två saker som gäller:

1. Handlingsplan för dig som redan har en hemsida


  • Avsätt tid till planering av hemsidan. Det här är viktigt eftersom många hemsidor är styvmoderligt behandlade. Man lägger in lite grejor som man låter guppa omkring och sköta sig själva. Planering, tid till planering och förbättringarna som resultat visar oss där ute att ditt företag är med på tåget.


  • Gå ut med en fråga till dina kunder. Fråga: Vad skulle göra det lättare för er på vår hemsida? Vad skulle vi kunna göra där för att stödja er bättre? - agera på svaren du får.


  • Har du startat ett nyhetsbrev som visar dina kunder och intressenter vad du kan? Om inte, gör det blixtsnabbt. Ditt nyhetsbrev kommer bli din bästa länk till gamla och nya kunder.


  • Skapa buzz. Sätt ihop en grupp av personer och prata om vad som skulle få media att rapportera om hemsidan. Skapa det och kontakta tidningarna med det nya ni har.


  • Utvärdera sajten som helhet med ditt statistikprogram. Finns det sidor som besökarna är på oftare? Kan du ge dem mer sånt? Kan du ta bort sidor som inte får så många besök. Gör det.


  • Gör en plan för när ni ska utvärdera nästa gång. Ta det här på allvar. Internet är ett Klondike men bara för den som sätter spaden i jorden.


  • Skapa rutiner för hemsidan. När ska saker göras och av vem? Vem har ansvaret för att sidan utvecklas? Vilken tid har den personen att göra det på?



  • 2. Handlingsplan för dig som inte har en hemsida


  • Surfa runt på Internet. Besök dina konkurrenter och se vad de gör bra och mindre bra. Vad kan du lära dig av dem. Vad kan du göra bättre än dem?


  • Ta fram en stor bunt med papper och rita upp de sidor du tänker dig att du ska ha på hemsidan.


  • Tänk alltid som en besökare när du planerar. Tänk som olika besökare med olika syften till besöket.


  • Gå ut med en fråga till dina kunder. Fråga: Vad skulle göra det lättare för er på vår hemsida? Vad skulle vi kunna göra där för att stödja er bättre? - agera på svaren du får. Ge egna förslag till förbättringar och se vad kunderna säger. Belöna kunder med bra idéer.


  • Bestäm vad du vill att sidan ska göra för jobb för ditt företag. Ska den sälja direkt? Ska den visa var man kan köpa det du säljer? Ska den uppmuntra till kontakt (Ja, det ska den!)? Ska den ge information om produkterna för att stödja köpbeslut. Bestäm vad sidorna ska göra för jobb åt dig så kommer de att göra det jobbet.


  • Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se