Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Bli bättre på att fira framgångar


En sak som alltid fascinerat mig är hur dåliga företag är på att fira att de når olika mål.

Jag tror att det har med både Luther och Jante att göra. Man ska inte förhäva sig. Man ska inte tro att man är något. Och framför allt – om vi firar den här nya affären så kommer väl det att straffa sig på något annat sätt (Luther igen). Det får inte vara för kul på jobbet helt enkelt.

För mig är det makabert eftersom nyckeln till att vilja nå ett tufft mål är att man får något för besväret där i slutet av tunneln. Men istället för att glädjas åt och fira nya affärer så lägger många företag energin på att ta ut nya mål som alla ska jaga upp sig över och på något magiskt och automatiskt sätt bli entusiastiska över. Herregud, vi är ju bara människor.

Jag är själv en mästare på att fira och skälet är enkelt: Mina arbetsdagar är långa, branschen är tuff och kunderna är kräsna. När vi lyckas övertyga är det FEST. Varje gång vi lyckas sälja minst 500 böcker på en dag är det Champagne. Det händer inte varje dag, men det händer (om det börjar det hända varje dag får vi väl gå över till Pommac).

Bokbranschen är tuff och jag antar att din bransch inte heller är en räkmacka. Se därför den här texten som uppmaning från mig till dig att fira små och stora framgångar så ofta det går. För tänk om du skulle fira dina framgångar under lika lång tid som du grämer dig över dina motgångar – vilket resultat skulle det få? Sug på den karamellen en stund. Det finns ju faktiskt ett skäl till varför idrottslag kramar om varandra och firar varje mål. Det lyfter spelarna och får dem att bli sugna på att fira igen. Enkelt uttryckt: Ge järnet för att få in en boll, en puck till.

Det här är vad jag undrar över:

• Varför blir det krismöte om du förlorar tre kunder när det inte blir ballonger och serpentiner när du vinner fem nya?
• Varför finns det säljmål men inte särskilt uppställda firarmål på alla företag (om vi når det här så ska ni få se på "Champagne och slänga chefen konferenshotellspoolen")?
• Varför firar vi inte nyvunna kunskaper (upp på lastbilsflaket med alla i personalen som blir certifierade för X)?
• Varför ger inte ledningar bort privat firande för personer som lyckats med något svårt (en middag med fru/man på ett trevligt ställe)?

Varför är det så här egentligen?
Är det för att det i någon slags hemlig företagsbok står att seriöst företagande ska vara grått och trist och att uppnådda mål ska tas för givna? Det roliga, om man nu kan kalla det roligt, är att det är så kontraproduktivt. Firande av mål gör att man väcker upp den goda jaktinstinkten och får tillbaka glöden i ögonen. Och tvärtom – höga mål som folk fixar att nå men som går obemärkta förbi sänker motivationen. Läskigt.

Hemläxa:
Planera något kul redan nu så finns det klart när det är dags att fira det där målet. Ta helt enkelt ditt firande på största allvar så ska du se vad som händer med motivationen – och inte minst resultatet på sista raden.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se