Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

6 skäl till varför så få handlar i din internetbutik





Internethandeln växer så man nästan hör hur det knakar. Vi ser siffrorna i tidningarna varje dag men framgången gäller inte alla. Framför allt små internetbutiker har svårt att få det där riktiga lyftet. I många fall beror det på att man inte syns på sökningar hos sökmotorerna, men det finns andra, mycket läskigare skäl till varför många små internetbutiker inte säljer så bra.

Det ska vi titta lite närmare på nu. Jag har gjort en lista som du kan jämföra din egen butik mot och se om det finns utrymme för förbättringar.


6 skäl till varför så få handlar i din internetbutik

1. Dina besökare känner sig osäkra när de beställer
Har du kortbetalningar - påminn dem om att de beställer via en säker server och vad det betyder (alla vet inte hur man ser att en server är säker). De kan vara osäkra av andra skäl också. Vem sjutton ligger bakom den här sajten? undrar de. Visa det. Lägg ut bilder på personalen, berätta historien bakom företaget.

2. Säljtexterna är för dåliga
Istället för att beskriva fördelar är det många som beskriver särdrag hos produkter i säljtexterna. Rubriker är ett annat problem. De måste dra in läsaren och vara intressanta. Och många struntar dessutom i att berätta vad andra har tyckt om produkten.

3. Du glömmer att påminna besökaren om att komma tillbaka
Folk köper normalt inte av ett okänt företag första gången de kommer på besök. Det är ditt jobb att bygga ett förtroende och bäst gör du det genom att be dem prenumerera på ett bra tipsbrev till exempel. Då får du chansen att visa att du är seriös och till slut kan du förtjäna din plats i kundernas liv.

4. Du ger inte kunderna fler sätt att beställa på
Ha inte bara en kreditkortslösning. Många i Sverige är skräckslagna för att beställa med kort på nätet. Se till att man kan beställa via e-post, genom att ringa – och till och med via snigelpost.

5. Du drar inte in din huvudmålgrupp till sidan
Ett bra sätt att ta reda på om det är så är att fråga dina nuvarande kunder vad som gjorde att de köpte. Då får du värdefull information om hur du kan förbättra både sajten och marknadsföringen av den.

6. Du ger inte besökarna tillräckligt starka skäl att köpa NU!
Många besökare är intresserade av att köpa men skjuter upp det av olika skäl. Ditt jobb är att skapa skäl för dem att slå till nu direkt.

Så, hur gick det för dig? Finns det någon av de här punkterna du kan förändra för din butik? Jag tycker att du ska börja testa mer. Det bästa med internethandel är ju att det är lätt att ändra saker (det är lite svårare att flytta en fysisk butik från en bakgata till huvudgatan).

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se