Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

6 skäl till varför så få handlar i din internetbutik


Internethandeln växer så man nästan hör hur det knakar. Vi ser siffrorna i tidningarna varje dag men framgången gäller inte alla. Framför allt små internetbutiker har svårt att få det där riktiga lyftet. I många fall beror det på att man inte syns på sökningar hos sökmotorerna, men det finns andra, mycket läskigare skäl till varför många små internetbutiker inte säljer så bra.

Det ska vi titta lite närmare på nu. Jag har gjort en lista som du kan jämföra din egen butik mot och se om det finns utrymme för förbättringar.


6 skäl till varför så få handlar i din internetbutik

1. Dina besökare känner sig osäkra när de beställer
Har du kortbetalningar - påminn dem om att de beställer via en säker server och vad det betyder (alla vet inte hur man ser att en server är säker). De kan vara osäkra av andra skäl också. Vem sjutton ligger bakom den här sajten? undrar de. Visa det. Lägg ut bilder på personalen, berätta historien bakom företaget.

2. Säljtexterna är för dåliga
Istället för att beskriva fördelar är det många som beskriver särdrag hos produkter i säljtexterna. Rubriker är ett annat problem. De måste dra in läsaren och vara intressanta. Och många struntar dessutom i att berätta vad andra har tyckt om produkten.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


3. Du glömmer att påminna besökaren om att komma tillbaka
Folk köper normalt inte av ett okänt företag första gången de kommer på besök. Det är ditt jobb att bygga ett förtroende och bäst gör du det genom att be dem prenumerera på ett bra tipsbrev till exempel. Då får du chansen att visa att du är seriös och till slut kan du förtjäna din plats i kundernas liv.

4. Du ger inte kunderna fler sätt att beställa på
Ha inte bara en kreditkortslösning. Många i Sverige är skräckslagna för att beställa med kort på nätet. Se till att man kan beställa via e-post, genom att ringa – och till och med via snigelpost.

5. Du drar inte in din huvudmålgrupp till sidan
Ett bra sätt att ta reda på om det är så är att fråga dina nuvarande kunder vad som gjorde att de köpte. Då får du värdefull information om hur du kan förbättra både sajten och marknadsföringen av den.

6. Du ger inte besökarna tillräckligt starka skäl att köpa NU!
Många besökare är intresserade av att köpa men skjuter upp det av olika skäl. Ditt jobb är att skapa skäl för dem att slå till nu direkt.

Så, hur gick det för dig? Finns det någon av de här punkterna du kan förändra för din butik? Jag tycker att du ska börja testa mer. Det bästa med internethandel är ju att det är lätt att ändra saker (det är lite svårare att flytta en fysisk butik från en bakgata till huvudgatan).

Google❤️ Dig - en bok för dig utan förkunskaper i att synas hos sökmotorerna

Här får du hemligheterna med att få Google att ranka din hemsida högre – en konkret bok som inte kräver några förkunskaper alls.

"Jag gjorde som du sa i boken: Stängde in mig på ett hotellrum i två dagar och gjorde en handlingsplan enligt boken. När jag kom tillbaka till jobbet tog jag kopior och sa: Det här ska vi göra. Vi ser redan resultatet. Tack!"
Bernt Johansson, Solna

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu i vår egen bokhandel.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se