Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

20 tips om att få företaget att blomstra i lågkonjunktur


Är ditt företag drabbat av lågkonjunktur?

Ok, hjulen gnisslar lite men det är inget skäl att vare sig sticka huvudet i sanden eller att skylla sina tillkortakommanden på det där larviga ordet lågkonjunktur.

Här kommer därför 20 konkreta tips för dig att både härda ut och att växa under det närmaste året.


1. Undvik gnällfisar (ja, det är ett passande ord). Det finns ett helt gäng där ute som bara pratar om undergång och om hur hopplöst allt ser ut. Gnäll smittar och du behöver energi nu, inte depression.

2. Glöm förra året. Vare sig du sålde bra eller dåligt – glöm det. Skapa nya mål. Det är som om du just startat ditt företag nu och ska jobba för att det ska lyfta. Om du känner av nedgången nu så blir du bara deprimerad av att jämföra siffrorna med förra årets.

3. Leta efter fördelarna. Det finns något som är bra, något du kan se som en möjlighet. Vad är det? Är det att du kan bli av med någon som inte fungerar så bra som du vill på jobbet? Är det att en ny marknad öppnar sig om du bara ser bortom det som är negativt just nu? Är det att du får chansen att se över ditt företags affärsmodell? Kan du plötsligt få råd att annonsera eftersom det blir billigare? Går det att få tag i duktig arbetskraft billigare? Finns det någon experthjälp du inte haft råd med att anlita förut som nu är mer tillgänglig? Leta efter fördelar också. Se till att skapa de ändringar som lågkonjunkturen ger dig chansen att skapa.

4. Inse att du måste jobba hårdare nu för att nå samma resultat som förut. Det betyder att du kanske måste börja tänka på att göra tio gånger mer: Kontakta tio gånger fler möjliga kunder, följa upp och prata med tio gånger fler befintliga kunder.

5. Glöm aldrig dina långsiktiga mål. Det kan vara frestande att ta genvägar på bekostnad av olika saker men kom ihåg att ekonomin går upp och ned hela tiden och att du måste jobba för att finnas både i goda och i dåliga tider. Skär aldrig ner på kvalitet.

6. Skapa ett belöningssystem som träder i kraft när du åstadkommit saker. Ha också ett system för att ta hand om dig själv när det är tungt.

7. Är det värt min tid? Det är världens bästa fråga att ställa inför allt du har att göra. Om du vänjer dig vid att använda den frågan så kommer den att poppa upp hela tiden och du tvingas svara på om det du gör verkligen är vettigt. Så här kan du fråga också:
• Är det jag gör nu prioriterat?
• Kommer det jag gör nu att öka intäkterna?
• Kommer jag närmare målet om jag gör det här?
• Är det jag gör egentligen något som är någon annans jobb eller skulle det kunna bli det så att jag kan göra viktigare saker?

8. Återuppfinn dig själv. Sätt dig ner och tänk. Stäng av allt som stör och fundera över hur du kan skapa mer försäljning för det du säljer. Är det med hjälp av samarbeten? Är det med hjälp av förstärkt service? Är det genom att hitta andra distributionskanaler (internet kanske)? Vad skulle du verkligen vilja göra ett försök med som du tror kan lyckas lyfta företaget?

Hjärngympa för seniorer❤️

Vår mest populära bok just nu

🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘


Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...


9. Byt till lejonkostymen. Om du normalt är en mild person så måste du nu ta en mer offensiv roll för ditt företags skull. DU måste gå före och visa personalen vägen till en ny attityd. Om ni förut varit i en skön position där beställningarna i stort sett kommit av sig själva är det tufft men nödvändigt att göra om dig själv och alla andra till krigare.

10. Bli en bra försvarare. Alla dina kunder du redan har är utsatta för andra företags lust att ta över dem. Försvara din plats i kundernas hjärtan. Du försvarar din plats bäst genom att just nu visa dina kunder hur mycket de betyder för dig. Hitta på bra saker som hjälper kunderna. Visa att du står på deras sida och att alla beställningar är lika mycket värda. Affärer är att hjälpa varandra i vått och torrt. Om dina kunder känner så för dig kan dina konkurrenter knacka knogarna blodiga på dina kunders dörrar utan att någon öppnar.

11. Det finns en härlig gammal regel som jag använt mig av i tio år – varje dag ska du göra fem saker som tar dig närmare ditt mål. Över den här tiden har jag alltså gjort ungefär 18 250 saker som tar mig närmare mitt mål. Du kan göra samma sak. Det tar ju bara en arbetsvecka att göra 25 saker.

12. Ta en närmare till på ditt företag och ställ dig frågan: Om jag just hade köpt det här företaget, hur skulle jag då göra för att sälja mer/expandera?

13. Ställ dig frågan: Om jag hade en miljon att investera i det här företaget. Vilken del av företaget/vilka produkter/tjänster skulle jag lägga pengarna på?

14. Fråga dig själv: För att fortsätta vara, eller bli marknadsledare i 20 år, var ska jag lägga min tid och resurser just nu?

15. Fråga dig själv: Vad kan jag göra för att dubbla styrkan i vårt varumärke inom sex månader?

16. Fråga dig själv: Vad fungerar bra just nu och hur kan jag se till att det fortsätter fungera bra?

17. Fråga dig själv: Vilka är de fem viktigaste personerna i företaget och vad kan jag göra för dem så att de stannar kvar länge?

18. Fråga dig själv: Vilka system och processer fungerar så bra att vi tar dem för givna? Vad kan vi göra för att förbättra dem?

19. Ring kunden och fråga varför det inte blev något istället för att bara acceptera ett nej. Och en sak till – titta igenom dina offerter och se vad du kan göra bättre nästa gång istället. En bra sak med lågkonjunktur är att du har en gratischans att göra saker bättre – du har tid till det mellan säljsamtalet. Du har tid till det istället för att sitta på Facebook och leta gamla kompisar. Du har tid till det istället för att ta långlunch. Du har tid. Ljug inte för dig själv.

20. Gör prospektering till ditt främsta uppdrag. Det är det viktigaste du kan göra varje dag. Genom att ständigt leta efter vilka som kan bli dina kunder kommer de också att komma till dig i ett bra flöde. Ställ dig alltid frågan: ”Vem skulle vi vilja göra affärer med om vi hade chansen?” Skriv upp allt du kommer på. Gör det till en vana bland alla i företaget att alltid skriva upp det de kommer på. Varför inte ha en Whiteboard i ett rum med en godisskål bredvid. Alla som skriver upp en bra idé får ta en godisbit(eller i dessa tider kanske snarare än frukt). Den som inte har något att göra kan gå in och läsa och få någon bransch/person/företag att bearbeta nu direkt. Det är så saker börjar hända.


Så där. Nu har du lite att bita i

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se