Vågar du titta närmare på ditt företag så som jag ser på det?
Jag möter varje dag kunder med etablerade små företag som fungerar bra, men som av någon anledning tror att de kommer att växa bara genom att fortsätta göra som de alltid gjort. Det första vi brukar göra tillsammans är att se var de befinner sig exakt just nu och det är också vad du ska få hjälp med nu. Det enda skälet till att jag är där är att de inte vågar ställa samma kritiska frågor som jag ställer:
1. Hur bra matchar dina varor och tjänster dina kunders behov? Om du inte är riktigt säker på vilka dessa behov är, kan du skapa ytterligare marknads-eller kundanalyser?
2. Vilka av dina produkter och tjänster har lyckats hittills? Vilka har inte presterat som planerat? Bestäm vilka produkter och tjänster som erbjuder både en hög omsättning och höga vinstmarginaler. Använd den information du får fram för att göra produkten bättre eller för att släppa produkter och/eller tjänster som inte ger de resultatet du vill ha.
3. Vad är egentligen problemet bakom en produkt/tjänst som inte ger resultat? Fundera på priset, marknadsföringen, försäljning och kundservice, design, förpackning och system under din utvärdering. Leta efter saker som du kan ändra snabbt och som ger dig andrum för att göra mer grundläggande förbättringar efter hand.
4. Ser du ofta över dina kostnader? Håller du tillräcklig koll på dina direkta kostnader, dina omkostnader och dina tillgångar? Finns det olika sätt att göra saker eller utveckla nya material på som du kunde använda och skulle det då kunna sänka dina kostnader? Fundera på vilka sätt du kan förhandla dig till bättre avtal med leverantörerna på.
5. Personalen – vilka slafshögar har du på jobbet? Alla företag har dem och idag är det ännu värre än för tio år sedan. Hur ser surfvanorna ut? Hur angelägna är säljarna att sälja? Hur bra fungerar kundservicen?
Blev du rädd? Bra.
Ta nu fram förstoringsglaset och titta närmare på ditt företag.
Det är så lätt att glömma bort att analysera sitt företag när allt lullar på (jag sa lullar, inte rullar) och man brukar bli lite rädd för att ändra på saker. Ett vanligt problem för företag som vill växa, men inte vet hur är att de inte har någon framtidsvision. Det är speciellt viktigt när du börjar få mer personal och skapar nya avdelningar inom företaget, får mellanchefer och själv hamnar i en situation där du inte har total överblick. Att se över och analysera företaget är särskilt viktigt för den som känner sig osäker på några speciella saker, så låt mig fråga dig:
• Är du säker på att företaget går bra, inte bara ekonomiskt?
• Är du säker på att du får maximal utdelning på marknadsföringsinsatser och andra saker som ni gör?
• Är du säker på att er affärsplan fortfarande verkligen är aktuell?
• Är du säker på att företaget är på väg åt det håll du har planerat (och inte åt ett helt annat håll)?
• Är du säker på att företaget har kvar smidigheten att göra förändringarna som var er styrka förut?
Du ser vilka jobbiga frågor man måste ställa, men de är till för att se om företaget är redo att ta sig till nästa nivå och för att ta ut riktningen dit. En tydlig affärsstrategi hjälper dig att svara på just sådana frågor och visa praktiska vägar framåt.
Lås in dig i ett rum och svara på de här frågorna nu:
• Vart är vi på väg? Tänk på var du befinner dig nu och var du vill befinna dig om tre år och vad du ska göra för att nå fram dit.
• Vilka är mina marknader – nu och i framtiden? Vilka marknader ska vi konkurrera inom och hur kommer de att förändras? Hur ska vi förändras för att få vara med?
• Hur får jag konkurrensfördelar? Hur kan vi bli bättre än konkurrenterna på de marknader vi vill nå?
• Vad behöver vi för att lyckas? Vilka kunskaper, tillgångar, pengar, relationer, teknisk kompetens och utrustning behöver vi för att nå hela vägen fram?
• Vilken affärsmiljö konkurrerar vi inom? Vilka utomstående faktorer kan påverka vår förmåga att konkurrera med andra?
• Hur mäter vi framgång i företaget nu och hela tiden?
• Om du just hade köpt ditt eget företag, hur skulle du göra för att sälja mer till det kundunderlag som finns? Du kanske ser svaret direkt.
• Om du hade en hög med pengar att investera i någon särskild del i ditt företag för att göra så stor förändring som möjligt, var skulle du lägga de pengarna då? Förstår du vilken intressant vinkel det här är? Du kanske måste rycka upp något med rötterna som bara ligger och lullar i ditt företag. Svårt att göra, men underbart när det väl är gjort.
• Fråga dig själv: För att bli marknadsledare inom ditt område inom 10 år – var ska du lägga din tid och företagets resurser för att bli det? Wow! Tanken svindlar.
• Fråga dig själv: Vad kan du göra idag för att göra företagets renommé dubbelt så stark och bra inom sex månader?
• Fråga dig själv: Vad fungerar bra just nu och hur kan du få det att fortsätta att fungera lika bra? Den här punkten handlar om just eftertanke. Du ska inte börja veva med yxan bara för att du har den. Du ska inte laga saker som inte är trasiga.
• Fråga dig själv: Vilka är de fem viktigaste personerna i min organisation och vad kan jag göra för att de ska vilja stanna kvar länge? Tänk alltid på att dina anställda har en annan agenda än den du har – ja, så är det. Du måste jobba för att behålla personalen, så du inte får en överraskning när folk plötsligt säger upp sig. Då är det för sent att komma med lönepåslag, uppmuntrande ord och sånt.
• Fråga dig själv: Hur snabbt och bra svarar vi på förändringar i kundernas liv, på marknadens krav, teknikens utveckling, personalbehov och ekonomiska frågor? Det här är en punkt att verkligen ta på allvar. Vi lever i en tid där förändringarna kommer så fort att man knappt hänger med. Ta kontroll och försök ligga före så mycket som möjligt.
• Hur kommer dina nuvarande kunder och möjliga kunders behov att förändras? (Allt förändras alltid).
• Hur kommer världen att påverkas av de stora möjligheterna till kontakt och information och de stora tidsvinsterna man kan göra idag? Vad gör du idag för att förstå dina kunders affärsmiljö och de förändringar deras branscher står inför? Vad gör du idag, men framför allt vad kan du börja göra för att hjälpa dem under de här knepiga förhållandena som råder med allt snabbare förändringar?
• Vem i ditt företag kämpar emot och bidrar inte till utvecklingen? Här kan den skräckinjagande 80-20 regeln passa in. 20 % av din personal producerar 80 % av värdet. Det innebär att 80 % bara producerar 20 %. Ska du göra något åt det? Vad? Det finns all anledning att gradera personalen som ska hjälpa ditt företag att växa och ta med dem som bidrar och försöka bli av med dem som inte gör det. Du vet själv vilka de är.
• Håller du på med lösningar som bara rör dagens problem? Nästa veckas problem då, och nästa års? Och vilka problem kommer att dyka upp om ett år som du ser redan nu och kan lösa? Vem i ditt företag ska bli ansvarig för att följa trender och göra prognoser? Någon måste det vara och det får inte bli ett flumjobb. Den här personen, eller ännu hellre gruppen, ska bygga scenarier för framtiden.
• Vilka hinder finns mot att du ska få fortsätta framåt mot tillväxt? Vad kan du förutse redan nu som hotar din tillväxt? Var riktigt hård mot dig själv och skriv ner allt du kommer på som känns jobbigt om det skulle inträffa och rangordna problemen sedan efter hur allvarliga de är. Det här är en väldigt bra övning eftersom du tvingas se närmare på problem som du kanske har sopat under mattan eller försökt att inte tänka på. Du kanske direkt kan se vad du ska göra åt hoten eller lista ut vem som kan hjälpa dig med att förbereda företaget för att möta hindren.
• Vad skulle du göra om du bara visste hur du skulle göra det? Det finns alltid saker i företagandet som man inte behärskar. Jag var till exempel väldigt irriterad över att jag inte kunde ändra allt på våra sajter själv eftersom det är farligt att tvingas förlita sig på andras godtycke. Det ledde till slut till att jag tog en kurs för att lära mig att hantera det rent tekniska med hemsidor. Om du kände mig närmare skulle du veta att jag verkligen avskyr sånt, men resultatet är nu att allt på våra sajter ändras blixtsnabbt och min frustration över att vara en klant är borta. Just det här området är helt avgörande för min verksamhet. Vad skulle kunna vara helt avgörande för din verksamhet om du hade bättre kunskaper eller en lösning på ett problem? Vad skulle du göra direkt om du bara hade resurserna till det?
• Vilka är de viktigaste problemen i ditt företag just nu? Gör två separata listor – en för problem i ditt företag och en för problem du ser på marknaden. Det du ska hitta är problemen som du lägger ner tid på och försöker jobba med och dem som du vet finns, men inte gör så mycket åt idag. Vilka är problemen som du hoppas ska försvinna av sig själva? Vilket genombrott skulle lösa frågorna i den senare gruppen? Hur kan du vara med och skapa dessa genombrott?
De här underbara frågorna kan du gott och väl klippa ut och ha med dig i fickan varje dag. Frågorna som ställs är viktiga att ha med sig varje dag i alla företag.
350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)
En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB
Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)
En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB
Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊