Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

8 tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet i marknadsföringen:


Om man kokar ner marknadsförarens alla uppgifter till en enda sak så skulle det kunna uttryckas som: att behålla och förstärka fästet för det man säljer.

När allt går bra är det finemang, men det finns alltid en risk för att man blir lite för nöjd när det går bra och börjar slarva med både aktiviteter, omvärldsanalys och de viktiga tankarna på framtiden.

Egentligen är det inte så svårt att behålla kollen - det är bara att hålla sig vaken för några illavarslande tecken i tid:


1. Du märker att tillväxten har stannat eller är för långsam.
En tillfällig nedgång kan hända när som helst men om det sker över en längre tid måste du leta efter en förklaring till det. Om det inte är samhällsekonomin eller någon annan kraft utanför din kontroll - om det är konkurrenternas framryckningar, om du fortfarande har förtroende för dina säljkanaler och om det inte finns problem med leverantörer, så måste du ta en närmare titt på det du säljer.

2. Dina viktigaste kunder köper mindre och mindre.
Om det är en trend så måste du fråga dem varför det är så – om de fortsätter att växa och frodas så betyder det antagligen att deras pengar går till dina konkurrenter istället för till dig.

3. Du upptäcker konkurrenter du aldrig hört talas om.
Om du aldrig hört talas om en ny konkurrent eller inte vet särskilt mycket om dem, är det dags att lyssna på varningsklockorna. De har antagligen hittat ett sätt att komma in på din marknad med en ny produkt eller lösning som kan krossa dig snabbt. Det behöver inte betyda att det du säljer har brister. Antagligen beror det mer på att de har kommit med något nytt och innovativt som lockar kunderna mer.

4. Du börjar känna av prispress.
Ingen gillar att konkurrera med bara priset (du och jag gör inte det i alla fall), och om din produkt tydligt är mycket bättre än andra och erbjuder ett högre värde på något sätt – så behöver du inte gå in i priskonkurrens, men om en kund en dag säger till dig att det är svårt att förstå varför ditt pris är så mycket högre, då är det bäst för dig att du har tydliga skäl för ditt pris – annars åker du ner i rabatthålet och där vill du inte vara. Det är en ond spiral där du måste ge lägre priser för att få affärerna i land. Lägre priser betyder, lägre vinstmarginal, mindre att investera framåt för och ännu mindre vinster. Aj! Aj! Aj!

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Du upptäcker att dina anställda är missnöjda (och särskilt säljarna).
Det är inte roligt för säljare att ha en hård konkurrent som alltid når fram till kunderna före eftersom de har bättre saker att sälja. Säljare vill sälja och tjäna pengar och riskerar de att inte göra det så ser de sig om efter andra saker att sälja istället.

6. Du får färre förfrågningar än förut.
Det är ren ångest när telefonerna slutar ringa och när marknadsföringen ger sämre resultat än tidigare. Det kan bero på att kunderna börjar se ditt företag som lite gaggigt och de har rätt – en produkt som är på väg ut gör att ditt företag känns segt och gammalmodigt.

7. Du känner att kunderna har jobbiga krav.
Kunderna frågar efter ändringar som du inte kan eller vill göra med dina produkter. Det är ett slag i ansiktet och kan vara ett bevis på att din produkt inte längre fyller behoven som finns.

8. Några av dina konkurrenter försvinner.
Det låter ju bra i ett kortare perspektiv. Du får ta hand om deras gamla kunder men faktum är att tårtan krymper och under en tid kan du göra bättre affärer än någonsin. Men här är det lätt att lura sig själv eftersom det är ett sånt tydligt tecken på att marknaden är på väg ner. Det finns få som lämnar en växande marknad och det kan betyda att det bara är en tidsfråga innan den är helt död.

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se