Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så blir du en framgångsrik talare - 5 tips




För att lyckas som föreläsare och talare finns vissa grundnycklar att känna till. Vad är det som fångar intresse och hur ska man egentligen avsluta? En av Sveriges främsta föreläsare är Annika R Malmberg Hamilton. Hon föreläser för fulla hus och har ständigt en fullbokad kalender. Här får du hennes 5 nycklar till att bli en framgångsrik föreläsare.

1. Tala bara om sådant du kan

Är du osäker på ämnet, lär dig allt du ska säga utantill eller träna, träna, träna så att du till slut med hjälp av förskrivna manuskort kan prata någorlunda flytande. När jag inledde min karriär som talare hade jag aldrig arbetat i butik, ändå höll jag kurser i butiksförsäljning. Jag hade inte arbetat som chef ändå var jag ansvarig för tvådagars utbildningar i ledarskap. Hur kunde detta fungera? Jo för att jag lärde mig en manual och sedan tränade som besatt. Många tror att vill man bli talare är det bara att hitta ett ämne och ställa sig upp och prata. Inget kunde vara mer fel. En riktigt bra talare har tränat, tränat och åter tränat.

2. Tänk på publiken

Vilka ska du prata för? Vad har de för problem, frågor, funderingar, utmaningar? Lär känna din målgrupp, sätt dig in i deras situation och se sedan till att ditt tal är riktat till dem du ska tala inför. Men begå inte misstaget att tro att alla i publiken tillhör samma målgrupp. Gardera dig alltid med att göra problembilden så stor att du kan fånga in flera personers olika förkunskaper, förväntan och önskemål. Undvik även att prata för mycket om dig själv, inget kan bli mer tröttsamt.

3. Proppa fullt med exempel

Folk vill "se" det du pratar om, du måste illustrera din kunskap med fängslande exempel och ett rikt bildspråk. Samla på exempel och skriv ned allt du kommer på i en bok som du bär med dig. Det är exemplen som får folk att börja skratta eller röras till tårar. En stapel, ett diagram eller en tio-punktslista har sällan samma effekt.

4. Inled med mål och uppläggning

Börja alltid med att tala om vad syftet är. Varför ska folk lyssna på dig. Säg INTE att du ska berätta om ditt företag, utan tala om vad de kommer att vinna på att höra dig tala. Vad har vi för glädje av att lyssna på dig? Tala sedan om hur länge du ska tala, hur du vill göra med frågor och få sedan en accept på uppläggningen. Det är högst oartigt att inte stämma av tiden innan man drar igång.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Avsluta bestämt med en uppmaning
När du är klar ska du söka upp mitten av rummet, samma ställe som du inledde på. Vila med lika tyngd på båda benen, blicka ut över gruppen med stadig blick och säg med bestämd stämma vad som händer nu. Tala om vad du vill att publiken ska göra med den kunskap/information som du just gett. Gör ett avslut med en konkret uppmaning, tätt följd av en elegant konstpaus. Kommer det inga applåder kan du tacka för dig och gå av scenen. Kanske är de helt mållösa.

Annika R Malmberg Hamilton |
annika@annikarmalmberg.se |www.annikarmalmberg.se


76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se