Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Varför ska jag handla i din butik?


Tycker du att rubriken är provocerande? Bra.

Kan du i så fall i en mening svara på frågan varför jag ska handla i din butik och inte i den över gatan? De flesta butiker jag pratat med kan inte ge ett rakt svar på den frågan.


Om du kan göra det gratulerar jag dig. Då är du en av dem som insett att de gamla luddiga fraserna om "kunden i centrum" och sånt bara är just luddiga fraser som inte betyder något för dina kunder. Det handlar istället om att på ett tydligt sätt visa kunderna varför de ska handla av dig. Du måste börja tänka annorlunda i din marknadsföring om du vill få ett tydligt försprång.

Söndagens annonsblad är nog bra för att kunderna ska få en vägledning för veckans inköp men vad gör du för att kunderna ska knytas känslomässigt till dig? Vad gör du för att ge dem så bra service att de inte har något annat val än att handla i din butik? Har du givit kunderna ett enkelt sätt att tala om vad de tycker om din butik till exempel? Det är inte säkert att de kommer att svara särskilt ofta men det viktiga är att du visar att du är mottaglig för vad de har att säga när de har något att säga.

Tar du reda på om de saknar något i sortimentet eller litar du på att de ska säga till (det kommer de inte att göra)? Har du en lista på vad du kan skaffa åt kunderna utanför standardsortimentet? Har du en skylt där det står "Vi växlar gärna till parkeringspengar".

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Kort sagt: Gör du saker som sticker ut och får folk att inse att du bryr dig om dem, inte bara just när de sträcker över pengarna.

Om en person köper ett visst märke av en viss produkt, ser du till att de har lätt att få information av dig när nästa produkt av det märket kommer på marknaden. Varför har till exempel inte den stereobutik jag handlade av sist tagit mina adressuppgifter och kommit tillbaka till mig med erbjudanden om kompletterande produkter av samma märke? Jag förstår inte det här. Förstår du?

Det jag förstår är att om du kan göra din butik till en bra plats i kundernas medvetande så kommer du också att se vinsterna stiga.

P.S. Ett konkret tips till alla detaljister. I Sverige flyttar årligen 1 850 000 personer. Varför inte hålla en bevakning på folkbokföringen och se vilka som ska flytta in till ditt kundområde, packa en påse med något från din butik och ring på dörren och hälsa dem välkomna. Det är ytterst troligt att det blir din butik de kommer välja för att göra sina inköp i framtiden D.S.

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se