Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Hemligheterna med motiverad personal avslöjad


Hög motivation hos de anställda är ju huvudingrediensen för framgång i alla organisationer.

Det knepiga med motivation är att den är så olika hos olika individer och inte bara det - den kan vara olika vid olika tidpunkter och inför olika saker.

Varje generation anställda har också sina egna speciella behov vilket innebär att du måste hantera dem på olika sätt för att skapa motivation. Det betyder att du inte bara har varje personlig inställning att hantera, du har också generationsfrågan att ta med i ekvationen om vad som motiverar personal. Det är inte konstigt att en hel industri av coacher, konsulter och talare lever på att försöka besvara frågan.

Tillbaka på femtiotalet undersökte den amerikanska forskaren Frederick Herzberg vad som motiverade anställda mest och resultatet var oväntat. När Herzberg undersökte källan till vad som motiverade anställda så visade det sig att det var andra saker än att lösa det som de sa gjorde dem otillfredsställda.

Om man frågar anställda vad som gör dem otillfredsställda på jobbet så kommer du nämligen att få höra att de får för lite betalt eller att arbetsmiljön är dålig. Du kan också få höra om dumma regler som gör jobbet mindre flexibelt och ofritt.

Och det är säkert sant att miljöfrågor kan försämra motivationen men även om de här sakerna åtgärdas så motiverar det inte folk att jobba hårdare eller smartare. Istället är det andra saker som skapar motivation. Folk vill göra intressanta och utmanade saker på jobbet. De vill ofta ha mer ansvar. Herzberg kom fram till att de anställda hade ett djupt liggande behov av växande och att åstadkomma saker.

Att göra skillnad helt enkelt.

Herzbergs arbete hade stort inflytande på generationer av forskare men idéerna slog inte igenom bland chefer på arbetsplatserna där de fortfarande jobbade med moroten och piskan eller andra externa motivationsfaktorer.

På senare tid har nya rön på området kommit. Bland annat så beskriver författaren Nitin Nohria i Business Harvard Review en ny modell med fyra fundamentala känslor som visar vad som skapar motivation.
1. Driften att skaffa något. Det kan handla om materiella ting, pengar och/eller att känna sig viktig och bra.
2. Driften att höra till något
3. Driften att begripa
4. Driften att försvara

Nohria menar att chefer som vill öka motivationen hos anställda måste tillfredsställa alla de här fyra punkterna.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Det skulle exempelvis kunna se ut så här:
1. Skapa belöningssystem baserade på prestation
2. Skapa en företagskultur baserad på vänlighet, samarbete och delaktighet
3. Skapa jobbsystem där olika jobb är designade för specifika roller som värderas högt på och av företaget.
4. Skapa och ändra om ledarskapet så att det blir transparent i alla processer och blir rättvist genom organisationen. Öppenhet skapar trygghet.

Ja, så lätt är det (i teorin)
Men sanningen är nog snarare att den perfekta motivationsmodellen inte finns utan är ett pågående varjedagsjobb för hårt arbetande chefer. Du ser var jag vill komma - det betyder ju att allt egentligen startar med dig och din egen motivation (det är svårt att få andra att bli mer motiverade än man själv är).

Så, om vi börjar med dig och din egen motivation i jobbet. Vad får du ut av att bli otroligt duktig på att motivera och leda andra mot målen. Det här kanske:

• Du blir duktig på ditt jobb och andra märker det
• Du får chansen att avancera
• Du är en direkt orsak till andra människors växande
• Du och/eller ditt företag tjänar mer pengar
• Du lär dig massor om det innersta hos människor
• Allt ovanstående

Frågan är alltså;
Vilken personlig belöning finns det för dig om du jobbar hårt för att skapa en arbetsplats där folk blir motiverade?

Det är grunden till allt.

Och jag skulle vilja påstå att det i många fall gäller att tänka om. Jag har pratat med många 40- och 50-talistchefer som blir förbannade bara vi pratar om de unga generationen som nu är på väg ut på arbetsplatserna. Många av cheferna blir högröda i ansiktena när vi diskuterar allt den unga generationen kräver av arbetsgivare, som de själva inte krävde, av sånt som snabbare avancemang, spännande arbetsuppgifter och större balans mellan jobb och fritid. 40- och 50-talistcheferna blir tokiga av tanken på att de unga vägrar att ta hundåren som de själva fick kämpa sig igenom innan de nådde någon position.

Deras (chefernas) största utmaning verkar bli att ställa om sina huvuden till hur de unga fungerar idag. Det handlar om att börja tänka på vad som är bäst för företaget, inte att spela tillbaka tiden till sextiotalet. Varför? Jo för att man måste - om man vill ha toppkrafterna på företaget kvar. Chefer idag måste bli mer opportunister helt enkelt. De måste skapa arbetsmiljöer som stimulerar anställda mer och drar in dem i både beslutsfattande och framtidsplaner.

Klarar du den omställningen?

Hemligheten med hög motivation hos de anställda är alltså avslöjad – allt börjar hos dig.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se