Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Hitta din säljstil och bli trygg som säljare


De flesta som startar ett företag verkar glömma bort vad det är som får ett företag att fungera. Det känns så härligt att man äntligen ska få göra det man drömt om att man tappar bort vad som får ett företag att leva: Pengar.

Pengar är syret för ett företag. Utan pengar finns det snart inget företag. Du vet redan allt det här men vad du kanske inte vet är att man faktiskt kan känna sig bekväm med att sälja och skaffa de där pengarna hur man än är funtad.

Jag är själv ett exempel på det här. Jag driver bokförlaget som står bakom den här sajten. Vi har ett femtontal författare och förlaget går alldeles lysande. Skälet till det är enkelt: Jag vet hur vi ska göra för att sälja på ett sätt som är roligt för mig. Jag påstår att det går att göra försäljning roligt hur man än är som person. Man måste bara leta reda på sin egen säljstil.

Om vi kände varandra bättre skulle du veta att jag verkligen avskyr säljare som är påträngande och har ett lite för stort smajl och känns falska som personer (ja, de flesta helt enkelt), men jag älskar säljare som sätter sig in i vad mitt företag handlar om, hittar och föreslår en lösning som jag tjänar på och som presenterar den på ett sätt som känns som ett samarbete (de är ytterst få).

Just därför bestämde jag mig för tio år sedan att bli en den säljare som jag själv gillade. Konsekvensen av det är att jag inte kränger saker. Jag inser att det bara är den hungrigaste delen av Sveriges företag som ingår i vår målgrupp och jag lägger därför inte ner en minut på resten av den möjliga målgruppen. Det enda sätt jag kan driva ett företag på är att leta efter de som är likadana som jag själv. Hittills har jag hittat runt 60 000 av dem, så jag är nöjd.

Vad säger du om det här?
Tänk om du skulle börja vässa till det du säljer lite så att du får det lättare när du träffar kunderna – eller att kunderna börjar komma till dig av sig själva – visst vore det en dröm.

Och vet du – du behöver inte trixa med din personlighet och bli någon du inte är för att kunna sälja. Mina kunder blir lika glada och chockade varje gång vi pratar om det här eftersom de lider så mycket. De är ju jätteduktiga på att coacha chefer, sälja manicker, trycka broschyrer och allt vad de gör. Så fort de förstår att de inte behöver lägga sig till med gamla säljartricks och begå våld på både sin egen och kundernas integritet så tänds gnistan i ögonen igen. Skönt tycker jag.

Så vilken är lösningen på problemet?
Jag skäms nästan att säga det för att det är så enkelt: Titta på dina styrkor.

Ja, så är det. Jag ber alltid mina kunder att räkna upp alla fördelar de kan komma på som de har och som kan ge kunderna nytta. Sedan ber jag dem att skriva upp styrkorna på en lapp och ha den på kontoret så att den aldrig tvivlar på sin egen talang (eller på det de säljer).

Styrkor kan vara:
• Stora kunskaper inom ett område
• Utåtriktad
• Bra på att få igång saker
• Positiv
• Lätt att resa sig efter några smällar.
• Analytisk

Ok, så vad gör du med den här listan?
Jo, du tittar på dina styrkor och ser hur du ska göra för att sälja på ett bekvämare sätt – och på ett sätt som du tycker är roligt. Om du tycker att det är roligt kommer du nämligen att göra det.

Säg till exempel att du är mer introspektiv än utåtriktad. Du avskyr att känna dig påträngande och gillar att sitta i din egen lilla låda och fixa. Det finns massor av experter som är just sådana forskartyper. Just nu sitter det hundratals ”nördar” och kan göra appar till Iphone och Android-telefoner utan kunder för att de är experter på datorer, inte på möten öga mot öga med kunder. Lösningen för dem är såklart att helt strunta i kundbesök och stora presentationer och istället köra allt via internet.

Ja, men säger du kanske, så kan man ju inte göra. Det kan man visst. Man kan sälja på det sätt man är mest bekväm eftersom det också kommer att leda till det bästa resultatet. DU dras nämligen till det som tilltalar ditt ego bäst och när du får göra sådana saker så mår du bra och du gör dem gärna. Dina intressen är nyckeln till din passion och kreativitet. Så om du vill känna dig mer entusiastisk i ditt jobb som säljare – studera dina intressen och ditt ego.

Hemläxa:
Gör en lista över dina styrkor och fundera över hur de kan vägleda dig till det bästa och roligaste sättet för dig att sälja. Ska du koncentrera dig på att sälja mer på internet, öga mot öga med människor du aldrig träffat, gå med i nätverk, starta ett eget nätverk, bli expert och se till att synas överallt, sälja i egen katalog, ringa och sälja, skapa en sajt för din bransch och sälja genom den, skaffa återförsäljare, anställa en säljare? Vad skulle du känna dig bekväm med? Om du svarar: Inget, så tänk på dina mål igen. Allt kan inte vara bekvämt till att börja med, men du kan göra det bekvämt på ditt eget sätt.


SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se