Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Hur du får kunderna i butiken att gilla dig snabbt


Det kan ju låta hur cyniskt som helst men egentligen handlar det om ren artighet. Det kommer någon till dig och vill handla = hjälpa dig med avbetalningarna på din sommarstuga – vilken toppenperson:

1. Prata om dem, inte om dig.

2. Ge dem komplimanger för saker de äger. Akta dig för att ge komplimanger om hur folk ser ut, det kan missuppfattas och i värsta fall åtalas. Att ge komplimanger är bra om de är äkta. Man kan alltid berömma folk för deras handlingar eller smak, men inte för hur bra jeansen sitter eller sånt om det inte är en kvinna till en annan kvinna.

3. Ge kunderna komplimanger om hur de är. De kanske är snabba till beslut, roliga, smarta.

4. Lyssna och lyssna hårt. Det betyder inte att man är tyst och funderar på vad man själv ska säga till munnen framför stängs igen, det betyder lyssna. Och koppla på det kunden pratar om. Avbryt inte. Även om du redan vet vad kunden ska säga eftersom du hört samma sak 100 000 gånger förut. Ditt jobb är att samla information.

5. Titta på människor när de pratar med dig.

6. Koppla tillbaka i samtalet till något ni pratat om. ”Lycka till med den nya terrassen.”

7. Säg att du ”förstår”, det är ett bra ord. ”Berätta mer” är en användbar fras också.

8. Inled med något neutralt. Du kan t.ex. kommentera vädret om det passar: ”Är det kallt ute nu?”

9. När kunden visar intresse för något är det dags att visa ditt intresse för kunden. ”Pröva den”. ”Vänta så ska jag ta ner den åt dig”. ”Vi tar ut den från förpackningen så ser du den bättre. ”Du vill få varan i kundens hand, när den är där, är det mycket mer sannolikt att det blir ett köp.

10. Om en kund frågar efter något speciellt – peka INTE var den finns eller säg något i stil med ”Borta vid hylla 3”. Följ med kunden till varan. Det här är en metod som säljer produkter och det är exakt vad du vill göra. Det är nämligen ett perfekt tillfälle att ta reda på mer om vad kunde vill ha under promenaden så kan du visa rätt.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se