Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Hur utökar man sin komfortzon? Svaret får du här


Komfortzonen är ännu ett av flera underbara begrepp som snart slitits ut och tappat värdet eftersom det används alldeles för mycket i fel sammanhang och av fel personer som likställer det med att säga: ”Var inte så jävla feg!”

Komfortzonen är så mycket mer än att inte vara feg.

Din komfortzon är gränserna omkring dig dit du inte vågar gå fast du kanske både vill och borde göra det. Zonen är osynlig, men märks när du tittar på resultaten av dina ansträngningar i livet. Du kan ha undermedvetna komfortzoner eller så är de tydliga och visar vilka begränsningar du har satt upp för dig själv. Ja, du läste rätt: ”DU har satt upp för dig själv.” Och där inne står du och balanserar ditt liv inom de säkra gränserna som du satt upp. Du känner dig hemma där. Det finns inga risker och du behöver inte göra några misstag så länge du är kvar där inne.

Och sen kommer någon klämkäck person och säger: ”Spräng gränserna. Ta dig ur din komfortzon och sluta vara så feg hela tiden!

Problemet är att man måste vara mentalt redo för det. Vi måste prata om det först och det finns tre bra sätt att förbereda sig för större kreativa steg.

Här är de:

1. Ge dig själv tillstånd att misslyckas
När man gör något nytt, så kan man inte vara expert på det på en gång. Det säger sig självt, men vi har glömt det i vår iver att vara dugliga och duktiga. När man gör något nytt har man faktiskt rätt att vara nybörjare och färsking. Det är en del av inlärningsprocessen. Säg det högt tio gånger för dig själv.

2. Sparka ut din inneboende perfektionist
Om du gör något nytt, så kan du ju inte bedöma det på samma sätt som när du sysslar med något du gör ofta. Det är inte rättvist. Det här är en STOR sak. Jag har folk nära mig som aldrig skulle göra något om de inte på förhand vet att de kommer att göra det bra. Konsekvensen är att de sällan gör något alls. Oftast låter de mig göra saker istället och tittar på hur jag klantar mig ända tills jag kan det. Då kan jag det, men inte dem. Vilken vinst för mig. Det kostade bara att göra något ”operfekt” några gånger.

3. Fira dina framåtrörelser
Klappa dig på axeln varje gång du gjort något på ”den osäkra sidan”. Säg till din inre Janteförespråkare att ”Såg du nu lilla Jante, jag tog steget fast du försökte stoppa mig.
Såg du att jag:
• Började prata med den där tjejen.
• Bad om den där löneförhöjningen.
• Lärde mig det där svåra datorprogrammet.
• Gick – och klarade – den där kursen.
• Sökte det där jobbet.
• Sa ifrån till den där idioten.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Gissa vad som händer när du följer de här tre stegen?

Något fantastiskt!

Det är inte bara så att du gör det där obekväma, du förbereder dig också för allt annat jobbiga du har framför dig. När man börjar ta obekväma steg blir alla andra obekväma steg också lättare att ta eftersom man fattar att det inte är så farligt som man trodde. Den här inställningen är antagligen det viktigaste av allt i den här boken. Utan de här stegen i det kreativa arbetet, så kör man helt enkelt fast.


För vad händer annars?

Det här:
Direkt när du hamnar i en situation som inte är bekväm med eller inte riktigt är som du förväntat dig, så kommer du att göra allt du kan för att bli bekväm igen. Och här har du en stor del av alla olyckliga människors problem. Även om de är olyckliga och tomma inombords, så är ändå den naturliga instinkten att stanna kvar där de är eftersom det är välbekant och säkert.

Många miljoner människor stannar kvar på jobb, i relationer och i situationer som för länge sedan förlorat relevansen för dem bara för att de är rädda för det okända. Tänk om de visste att säkerhet inte finns i något utanför dem själva, utan istället inom dem själva. De kommer aldrig att få reda på var de verkligen hade kunna hamna eller vad de hade kunnat göra. Visst är det sorgligt?

Och ännu sorgligare är att de tror att det handlar om att börja med fallskärmshoppning eller friklättra i berg. Det kan vara så enkelt som att bestämma sig för att ta risken att lära sig något nytt, börja med en sport eller söka ett nytt jobb.

Nu är jag helt andfådd och röd om öronen efter att ha smattrat ner det här viktiga på bara några minuter. Men jag tror att du är med på noterna. Det handlar om att göra sig bekväm med det man är obekväm med och om att hantera utmaningar - och nu pratar jag om riktiga utmaningar. Sånt som är utvecklande, men som samtidigt gör lite ont.

En utmaning är inte när din chef säger; ”Se det som en utmaning” när ni ska omorganisera arkivet på jobbet. Kreativitet och komfortzoner handlar om att ge sig själv stryk, men gilla resultatet av det. Att vara modig. Det är så få som är det. Det är få som går hela vägen. Du kan bli en av dem som gör det.

Vill du kunna leva på din kreativitet? Det kan du!❤️


Stefan Ekberg, som varit huvudförfattare till hundratals avsnitt av olika TV-serier, skrivit ett femtiotal böcker, gjort uppfinningar och levt på sin kreativitet i trettio år visar sina hemligheter om hur du kan göra samma sak...

En läsarröst
"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent, speltillverkare, redaktör för ”Vem vill bli miljonär” m.m

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se