Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Krav på en säljande internetbutik




Jag hatar att vara negativ men nu tänker jag vara riktigt jobbigt, sur och gnällig. Se därför gärna dagens text som ett internt dokument från din egen marknadsavdelning.

Jag är bekymrad. Det som kliar i mig är det här med att skapa försäljning på nätet. Det finns en allmän föreställning om att det räcker med att få folk att besöka en hemsida för att det ska börja säga ka-ching i kassan. Det stämmer ju inte.


För att sälja mycket från hemsidan måste du göra minst det här:

1. Bygg en sajt som ger besökaren det han/hon kom för.
2. Fyll den med det innehåll som träffar rätt i målgruppen så att man får rätt besökare, inte bara många.
3. Gör sajten till en vän där man känner sig hemma, får förtroende och vill rekommendera andra att besöka.
4. Sluta fixera vid teknik. Det spelar nämligen ingen roll om man lyckas få dit besökarna med teknik – om man inte har en sajt som gör sitt jobb blir det inga köp.
5. Se till så att din sajt är intressant för andra att länka till – det gillar sökmotorerna.
6. Inse att nyckel till framgång på nätet för alla företag handlar om kommunikation. Vilja och lust att kommunicera med kunder.
7. Se till att din sajt är säljinriktad och bygger fram mot köp.


Men det som bekymrar mig mest är alla tjänster du erbjuds av företag som ska placera din sajt på förstaplatserna. Det är just det här som får mig att famla efter Novalucolen. Grejen är ju att det inte spelar någon roll hur mycket trafik du får om du inte får rätt trafik och du måste ha en hemsida som är säljande (alla sidor säljer - säg inte att du har din sida för information bara) Alla hemsidor säljer minst ett intryck, en öppettid, en kontaktuppgift ett mått på en bokhylla, ja du fattar.


Fakta

1. Det kostar 7 000-100 000 kronor per år att anlita ett sökmotorpositioneringsföretags tjänster.
2. De kan inte lova dig förstaplatser på attraktiva ord eftersom det inte går att lova sånt. Det finns ingen som har särskilda kontakter med sökmotorerna.
3. De kan lova dig förstaplatser bland de sponsrade svaren (vilket är en enorm skillnad och dessutom något du kan göra själv).
4. Du kan få förstaplatser på ord som dina kunder inte söker efter.
5. Du kan få förstaplatser på ord som det inte finns konkurrens på (och det kan du lätt skaffa själv).
6. Nästa år ska du betala årsavgiften igen. Och nästa år och nästa.
7. Du får inga pengar tillbaka om du inte blir nöjd - herregud - du hör ju hur det låter.


Men hur ska man göra då?

Jag anlitar inga företag för att få mina sajter högt rankade - ändå hamnar jag högt upp på rätt ord. Och visst, jag talar jag i egen sak - jag har ju skrivit en bok om det här som du måste köpa men även om du inte vill det så ska du inte gå på den stora bluffen om att trafik är kungen. Det är RÄTT trafik som är kungen. Och RÄTT trafik till en hemsida som är byggd för att sälja.

Puh. Tack för att jag fick säga det och för att du lyssnade

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se