
Hej igen
Det finns så mycket som kan försura stämningen på jobbet - och det finns mycket man kan göra åt det. Vid den här tiden på året så vore det ju fantastiskt om det fanns en knapp att trycka på så allt det här händer hos alla på jobbet:
Jobbregler 1.0
* Om du lånar den, lämna tillbaka den. Om du behöver låna fler än två gånger - skaffa en egen.
* Om du har problem med någon, prata med honom/henne om det - inte alla andra
* Monopolisera inte på gemensam utrustning. Det inkluderar kopiator, skrivare och annan utrustning.
* Använd inte dina kollegor som terapeuter
* Ordet "tack" blir aldrig utslitet - använd det ofta
* Låt andra tala färdigt
* Erbjud andra din hjälp när de ser ut att behöva det
* Se sig själv som en förebild för andras beteenden. Om du beter dig artigt och trevligt mot andra är
chansen stor att de gör det mot dig också
* Var med och dela på de uppgifter som är allas
* Äras den som äras bör - den som kommer med idén är den som ska uppmärksammas för den.
Det finns såklart fler saker så berätta gärna för mig vilka underlättande regler du skulle vilja se så lovar jag att lägga ut en komplett lista :-) Skicka dem till stefan@redaktionen.se
Snabba tips som ger dig ett orättvist försprång

Jobba smartare - inte hårdare - 258 konkreta idéer om hur du blir mer produktiv och får tid över för annat
”Mitt arbetssätt har blivit effektivare. Jag har bättre kontroll och kan använda tiden på ett bättre sätt. Konsekvenserna är att jag har mer ork kvar efter en hård arbetsdag och kan umgås mer med familjen.”
Hassan Safaei, Aleris Diagnostik AB/Röntgen
”Jag gillade att den var kortfattad och lättläst. En bra bok att ha i bokhyllan för inspiration. Fick med mig flera goda råd på vägen. Har läst om den med jämna mellanrum och upptäcker ständigt nya saker.“
Karin Peterson, Tranemo
”Mycket bra sanningar som sätter igång tankeverksamheten och som kan implementeras direkt i arbetet. Läser boken ett par gånger i månaden för att hämta inspiration. Jag har även gett boken till min personal. Det är lättare att ha roligt på jobbet nu.”
Lennart Arvidsson, ESBE AB
”Jag gillar formatet, eller upplägget i punktform är ypperligt. Lätt att läsa, ta med sig (både bok och enstaka punkter) och dela med sig till kollegorna i det dagliga arbetet. Dessutom är den konkret och lätt att anpassa till mitt arbete. Vi har under en tid arbetat med företagets processer och boken har hjälpt oss att enklare formulera mål och uppgifter under reans gång. Den är väldigt tydlig och visar på flera sätt att det inte är samma sak att vara upptagen, ha fullt skrivbord och behöva arbeta sent som att vara produktiv.”
Jimmy Duvensjö, Säkra Försäkringsförmedlare
"Liten, lättläst bok som bekräftar det du kanske redan vet men ibland glömmer av att leva upp till. Använder idéserieböckerna lite som "dagens tanke" och öppnar dem varje dag och läser en idé!"
Eva Nyström, Skellefteå Kommun
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Jobba smartare - inte hårdare - 258 konkreta idéer om hur du blir mer produktiv och får tid över för annat
”Mitt arbetssätt har blivit effektivare. Jag har bättre kontroll och kan använda tiden på ett bättre sätt. Konsekvenserna är att jag har mer ork kvar efter en hård arbetsdag och kan umgås mer med familjen.”
Hassan Safaei, Aleris Diagnostik AB/Röntgen
”Jag gillade att den var kortfattad och lättläst. En bra bok att ha i bokhyllan för inspiration. Fick med mig flera goda råd på vägen. Har läst om den med jämna mellanrum och upptäcker ständigt nya saker.“
Karin Peterson, Tranemo
”Mycket bra sanningar som sätter igång tankeverksamheten och som kan implementeras direkt i arbetet. Läser boken ett par gånger i månaden för att hämta inspiration. Jag har även gett boken till min personal. Det är lättare att ha roligt på jobbet nu.”
Lennart Arvidsson, ESBE AB
”Jag gillar formatet, eller upplägget i punktform är ypperligt. Lätt att läsa, ta med sig (både bok och enstaka punkter) och dela med sig till kollegorna i det dagliga arbetet. Dessutom är den konkret och lätt att anpassa till mitt arbete. Vi har under en tid arbetat med företagets processer och boken har hjälpt oss att enklare formulera mål och uppgifter under reans gång. Den är väldigt tydlig och visar på flera sätt att det inte är samma sak att vara upptagen, ha fullt skrivbord och behöva arbeta sent som att vara produktiv.”
Jimmy Duvensjö, Säkra Försäkringsförmedlare
"Liten, lättläst bok som bekräftar det du kanske redan vet men ibland glömmer av att leva upp till. Använder idéserieböckerna lite som "dagens tanke" och öppnar dem varje dag och läser en idé!"
Eva Nyström, Skellefteå Kommun
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.
Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.
Läs vad du får för tips...
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.