Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Konsten att marknadsföra sig på julfesten




Nu står julfesterna som spön i i backen och för de smarta är det inte bara skinka och korv på bordet utan också fantastiska möjligheter att bygga relationer för framtiden.

Strängt taget så det ju så att julfesterna inte är ett tillfälle att äta och dricka gratis utan faktiskt en jobbfunktion som många andra. Där amatören ser en chans att dricka och äta gratis och att komma ifrån jobbet en stund, inser proffset att det finns möjligheter för den som är lite vaken.

Först bara, några generella tips om julfester och beteenden.

1. Före festen
Bestäm dig för vad du ska åstadkomma redan innan du går dit. Låt inte slumpen slösa bort tiden. Du ska prata med minst fem personer som du inte känner och vill veta något om. The big fish. Finns han eller hon där? Hur ska du nå fram till honom/henne? Skapa en listig plan.

2. Gå dit
Någon har ansträngt sig för din skull och kommer att uppskatta att du kommer och blir kanske stött om du inte gör det (trots att det är det femte julpartyt den här veckan). Även om det är en leverantör som bjuder på festen så finns det affärsmöjligheter för dig där. Du kommer att träffa folk som har nytta av att veta att du finns.

3. Gå på festen mätt
Ät en bra måltid innan du kommer dit. Det är för att undvika att bli för fokuserad på ätandet och för att inte dricka alkohol med tom mage (eftersom du lätt glömmer varför du är där annars).

4. Måttlighet är en dygd på jobbets julfest
Om du tänker dricka, gör det med måtta. Ta det lugnt helt enkelt. Du är inte på en av sommarens grillkvällar med goda vänner - du är på en jobbfest och granskas och bedöms efter ditt beteende. Ta en lättöl och maskera den till starköl i ett stort glas om det känns som att alla dricker och du inte vill vara herr/fru präktig (så löjligt kan det ju bli ibland när man ska festa med kollegor). Julfesten är inte den rätta platsen för att skapa ryktet om att du kan dricka alla andra under bordet

5. Kom i tid och gå i tid
Kom inte först eller sist. Gå inte först eller sist.


Och så några tips om marknadsföringen på festen

6. Sök dig till dina målpersoner och lyssna på dem.
Det finns personer på festen som du vill samarbeta med på något sätt. Det kan vara en kund, en leverantör, en kollega, en chef. Dra dig dit och lyssna på vad de har att säga. Ställ frågor men sälj inte in dig själv. Prata inte så mycket själv - hur frestande det än är. Prata ska du göra om två dagar.

7. Använd de här frågorna för att skapa kontakt och roliga samtalsämnen
1. Vad tycker du mest om med det du gör?
2. Vad är den konstigaste eller roligaste saken som hänt i din bransch?
3. Vilken marknadsföringsåtgärd har varit mest effektiv för er?
4. Vilken är er huvudprodukt nu och hur ser det ut framöver?
5. Vad tycker folk mest om med er?
6. Vad är det viktigaste för er just nu?
7. Vad tycker du har varit bäst här?
8. Vilka trender har du sett just nu?
9. Vilken är er idealiska kund?

8. Akuthjälp när du fastnar med en tråkmåns
1. Betrakta det som en del av din roll att lyssna (om det är en kund eller din chef)
2. Försök att leta efter viktig information som kan vara inbäddad i det tråkiga framförandet.
3. Ställ frågor. Ett oinspirerat pladdrande kan betyda att tråkmånsen inte är så inspirerad själv. Leta efter något annat samtalsämne som tänder glöden i hans/hennes ögon (se punkt 7).

9. Två dagar efter festen.
Ring din målperson och berätta att du tänkt mer på vad han/hon sa på festen och att du nu har ett attraktivt förslag som ni kan boka in en tid för att prata om. Varför inte redan under mellandagarna?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se