Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Kalla samtal - cold calling - så lyckas du


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer



Att ringa kalla samtal, dvs ringa för att sälja till någon som inte vet vem du är är en skräck för många. Samtidigt är det ett mycket bra och billigt sätt att sälja - det gäller bara att förstå hur man gör och här kommer därför en enkel guide som du kan använda nästa gång du ska ringa kalla samtal.


Hur man ringer kalla samtal

1. Ha många att ringa
Ju fler du har att ringa till desto mindre viktiga blir var och en av dem. Det viktiga med cold calling är att vaska fram dem som vill göra affärer med dig - de få guldkornen i en näve med grus.

2. Gör en snabb kvalificering
Innan du börjar ringa måste du undersöka om det är rimligt att de kan vara intresserade av det du erbjuder eller åtminstone har så många som möjligt av de kriterier som du ställt upp för en möjlig kund.

3. Lär dig när du kan släppa någon
Slösa inte bort din tid på att ringa någon speciell person flera gånger - om ni inte får kontakt, släpp dem och gå vidare eller lägg namnet i botten på din lista.

4. Ha ett mål när du jobbar
Varför ringer du? Är det för att sälja direkt, få information, få ett möte? Vad du än har för mål så måste det vara tydligt för dig när du ringer.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Slösa inte med tiden
Om en person du ringer till säger att han inte är intresserad just nu så försök inte att övertala honom. Gå vidare istället (den här tekniken är omdebatterad eftersom många anser att man ska försöka ta sig förbi de första invändningarna - jag tycker inte det). Jag tycker att det är bättre att jobba bort invändningar när man träffas ansikte mot ansikte. I telefonen fungerar det inte.

6. Kom ihåg varför du ringer
Det är lätt att bli distraherad av alla nej man får som telefonsäljare. Håll målet framför dig och jobba hårt mot det. Strunta i alla nej och tänk att det behövs massor av nej för att du ska få ett ja.

7. Gör ett schema för när du ringer
Avsätt tid för att ringa dina kalla samtal. Det hjälper dig att komma igång och inte bli distraherad av annat och dessutom hjälper det dig med disciplinen. Det är läskigt att ringa kalla samtal i början men det blir bättre. Du måste ge det en ärlig chans.

8. Skriv ner vad du gjort
Eftersom kalla samtal oftast ger en låg procent utfall så är det lätt att tappa motivationen och känna att man inte kommer någonstans. Just därför är det viktigt att du skriver ner vad du gjort så du ser att det faktiskt blir resultat till slut. Ditt mål är kanske att ringa tjugo kalla samtal i veckan - se då till att räkna vad som hände efter de samtalen så du ser att det är värt ansträngningen.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se