Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Koll på marknadsföring




Marknadsföring är som att ta sig uppför i en rulltrappa som går neråt. Det gäller att hela tiden hålla igång och gå snabbare än motorn i rulltrappan så att man sakta men säkert kommer upp ett steg till. Om du stannar förs du obönhörligt neråt igen – och det är en process som aldrig tar slut under ditt företags livscykel. Mitt förslag är att du snabbt gör dig till vän med den tanken. Idag plockar vi fram djävulshornen.

Varje gång jag sätter igång mobiltelefonen så kommer en meddelandetext upp. Det står: ”Var beredd på förändring”. Det är den viktigaste påminnelsen jag får varje dag. Den allsmäktiga marknaden är bångstyrig och lynnig. Helt plötsligt kan du få en konkurrent med en hajpad produkt som får all uppmärksamhet eller så vaknar du en dag och din produkt har blivit omodern – och du fattar ingenting. Vet du vad dina konkurrenter sitter och gör just nu? Är du ett hot så letar de efter sätt att ta bort dig – just nu.


Åtta saker du ska göra för att gå snabbare i rulltrappan


  • Att aktivt lyssna på vad kunderna säger snarare än att hoppas på det bästa och lita på att dina bästa kunder kommer fortsätta vara det ökar din hastighet.

  • Att vara vaksam på vad som är på väg att hända i din bransch och vad som händer hos dem du är beroende av, dina intressenter, trimmar dig. Ha koll på omgivning Läs branschtidningarna och besök dina konkurrenters sajter kontinuerligt.

  • Håll dig nära dina konkurrenter – samarbete helst, men om det inte går – se till att du vet allt om vad de gör. Klipp ut deras annonser, läs deras material, besök dem på mässorna, lägg in en pressbevakning på dem. Håll koll helt enkelt.

  • Se till att du står för förändringen snarare än att du tvingas reagera på den. Att alltid försöka och sträva efter att hålla dig före konkurrenter och kunder är att börja springa istället för att lunka i rulltrappan.

  • Att vara beredd på förändring betyder också att du gör dig så lite beroende av leverantörer som möjligt. De ska inte kunna ställa samma krav på dig som du på dem. Håll alltid ögonen öppna efter nya leverantörer. Leta alltid efter en bättre deal.

  • Upprätta genast en plan som gör dig förberedd på förändringar som rör din känsligaste punkt, det du vet är din svaghet. Den här planen gör dig beredd på vad du ska göra och det skapar handlingskraft. Om en produkt kommer som dina återförsäljare gillar mer. Om din leverantör höjer priserna eller ändrar saker, vad kommer du göra då?

  • Tänk – och tänk hårt på vad du kan erbjuda kunderna som dina konkurrenter inte kan erbjuda. Vad kan du erbjuda i framtiden? Vad kan du ta fram som chockar kunderna och konkurrenterna?

  • Kom ihåg att det är du som ska sitta vid styrspakarna och att bara läsa på den här sajten hjälper inte – du måste göra sakerna också.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se