Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Komma ihåg namn - så här gör du





Vill du lära dig namnen på dina kunder?

Det finns ord som är starkare än andra. Som fångar vår uppmärksamhet mer än andra. "Sex" och "Gratis" är två av de orden. Men att höra våra namn är starkare än allt annat. Du kan till och med höra ditt namn uttalas på andra sidan rummet mitt i sorlet på en fest.

Som säljare gör det såklart enorm skillnad att komma ihåg namn och det finns trick som du kanske inte har tänkt på.

Idag ska vi prata om hur du kan komma ihåg namnen på de kunder du träffar.

Häng med.


6 utmärkta sätt att komma ihåg namn


1. Sluta säg "jag är så dålig på att komma ihåg namn"
Många personer koketterar med att de är så dåliga på att komma ihåg namn. Genom att göra det har de redan bestämt sig och glömmer alla namn nästan direkt eftersom de förväntar sig att de ska göra det. Sluta säga att du är dålig på att komma ihåg namn. Det stämmer inte. Du har bara glömt att skapa ett system för hur du ska komma ihåg dem. Och så är du kanske lite lat.

2. Se ansikten framför dig
Om du redan känner en person med samma namn, försök det här:
1. Föreställ dig den kända personens ansikte
2. Låt det kända ansiktet hoppa upp och ner framför dig
3. Se nu den nya personens ansikte hoppa upp och ner bredvid din bekant.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


3. Använd ljudtricket
Om du inte känner någon med samma namn prova att skapa ett ljud:
Repterera namnet flera gånger i huvudet medan du överdriver namnet. Mitt namn skulle kunna bli Steeeeeeeeee-Faaaaaaaaan. Ju roligare och mer irriterande du kan få ljudet desto lättare att komma ihåg och koppla ihop. Du kan också prova att associera namnet med en rolig mening. Stefan kan bli en Djävul som du ska steka. ”Stek den Fan”. Här handlar det inte om att vara rumsren eller politisk korrekt. ("Stek Den Fan" myntades av en kollega som alltid kallade mig Staffan).

4. Hör ljudet repeteras
Se personen i ögonen och repetera namnet flera gånger. Det hjälper dig att koppla ihop namnet med ansiktet.

5. Skriv ner namnet
Se till att ha med dig en bit papper och en penna och när personen inte tittar, skriver du snabbt ner namnet – gärna med något karaktärsdrag kopplat till.

6. Träna
Ofta är vi så upptagna av oss själva när vi presenterar oss att vi glömmer att höra vad andra säger. Börja träna på att minnas namnen med den teknik som passar dig bäst. Gör det till en sport att bli den som kommer ihåg allas namn på nästa fest du går på till exempel. Du kan.

Öva nu och bli en mästare på att säga ordet som alla älskar att höra :-)


SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Konsten att småprata (även om du hatar det)❤️



Här är boken som hjälper dig att bli bekväm på mötet, hos kunden, på festen eller när du träffar ytligt bekanta som du vill (eller måste) prata närmare med.

En läsarröst
”Det jag uppskattar mest är att jag har så kul när jag läser och då minns man lättare vad man ska säga i trängda situationer. Boken har gett mig konkreta repliker i situationer där jag tidigare varit svarslös.”
Birgitta Edholm, Noraström

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se