Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Lär dig att ta fram dina konkurrensfördelar här





Alla pratar om att de vill ha nöjda kunder men hur visar du att du menar det på ett bättre sätt än att vifta med en flagga med texten "Kunden först"?

Alla visar sina fördelar i marknadsföringen men som gerillaföretagare visar du fördelarna som bara du har. Många av dagens produkter och tjänster är så lika varandra att det enda som skiljer dem är marknadsföringen.
Om du lever i en konkurrensbransch där alla produkter liknar varandra så är det ditt jobb att identifiera dina konkurrensfördelar och hålla fram dem i all marknadsföring. Har du inga tydliga, egna fördelar just nu så kan du skapa dem genom att förbättra produkter eller service eller båda. Att investera i konkurrensfördelar är antagligen det smartaste ditt företag kan göra.


Har du tänkt på vad du kan göra med ditt urval?
Hur ser ditt sortiment ut nu? Om du säljer en produkt, kan du då förpacka den på annorlunda sätt? Kan du sälja fler i samma paket? Även om du säljer tjänster finns det sätt att erbjuda ett urval. Det kan handla om att istället för att erbjuda tjänsten som en engångsföreteelse så kan du kan teckna kontrakt på produkten som ger kunden uppföljning en gång i månaden osv. TÄNK! Ju större urvalet är, ju bredare valsituationen är desto lättare är det för kunden att köpa och säljaren att sälja.

Om du känner att du faktiskt bara kan erbjuda det alla andra kan erbjuda då är det dags att börja tänka efter - ordentligt. Vad kan du göra som dina konkurrenter inte gör idag?


Vilka konkurrensfördelar vill du jobba med?

* Snabbare leveranser.
* Hemleveranser.
* Leveranser på udda tider.
* Större eller mindre förpackningar.
* Mer uppföljning.
* längre garantier.
* Utbyggd service.
* Installationer.
* Utbildning.
* Gratisprodukter i form av uppdateringar.

Fråga dig sedan:

* Kommer min målgrupp att uppskatta den här fördelen?
* Är den annorlunda mot vad konkurrenterna erbjuder?
* Kommer kunderna verkligen att tjäna på den här fördelen?
* Kommer vi att klara att hålla löftena?
* Kommer kunderna tro att vi kan hålla löftena?
* Kommer fördelen göra så att kunderna köper nu, eller i alla fall snart?

Där har du dina konkurrensfördelar i ett nötskal!

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se