Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Är du konkurrenskraftig på arbetsmarknaden? Testa själv


Titta en gjutform! Kul. Vad står det på instruktionen: ”Den här formen kan du fylla med olika egenskaper som skapar en oumbärlig person, en person som vilken arbetsgivare som helst skulle jaga efter och betala mer för att få jobba med än andra. En person som utan problem kan konkurrera om vilka toppjobb som helst därute.”

Spännande. Ska vi börja hälla?

Vad har du i den där gjutformen idag? Är det bara toppmaterial i den? Är det bara sånt som arbetsgivare ser som ädla ämnen? Finns det brister som behöver rättas till?. Oanade möjligheter som du inte sett? Låt oss göra en avslöjande Swot-analys på dig nu direkt (trodde du att det här var en mysig artikel?).

Som gammal marknadsförare är SWOT-analyser en del av mitt livsblod och det finns all anledning att inte bara göra det när man ska ta fram affärsplaner, utvärdera nya produkter/tjänster eller sjösätta något annat riskfyllt. Det är också bra att göra en genomtänkt SWOT-analys på produkten du själv säljer – dig alltså.

En SWOT-analys hjälper dig när du har karriärambitioner men inte riktigt vet hur du ska nå hela vägen fram eller när du känner att du har fastnat och är otillfredsställd med det du gör just nu. Du kan också göra en SWOT-analys för att få en bättre känsla av vad ditt nästa karriärsteg ska bli.

Nu slutar vi prata – nu gör vi det här:
Det här vet du säkert redan men SWOT i ordet SWOT-analys står för Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (eller på svenska - Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Risker/hot). SWOT-analysen är alltså en kartläggning av dina styrkor och svagheter och de möjligheter och hot som kommer från omvärlden.

SWOT-analysen gör allt det här jobbet åt dig:
1. Den visar de styrkor och svagheter och hot och möjligheter som kan ha betydelse för din karriär.
2. Den blir ett informationsunderlag som du kan använda för att verkligen se vad du behöver göra för att bli mer säljbar.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Ditt jobb är helt enkelt att ta öppna ett tomt dokument och börja analysera dina Styrkor, Svagheter, Möjligheter och vilka Hot som finns.

1. Strengths - Styrkor
Skriv ner dina säljbara färdigheter, kunskaper och erfarenheter. Fokuser på tekniska och mjuka färdigheter. Ta ned dina personliga egenskaper, värderingar och tidigare prestationer. Vilka fördelar har du som andra inte har. Vilka speciella resurser har du?

2. Weaknesses - Svagheter
Skriv ner vad du kan förbättra. Vilka negativa arbetsvanor (oorganiserad, ofta sen, perfektionist som tar lång tid på sig) du har. Finns det andra personliga brister (Kort stubin, pratar för mycket eller är för intensiv som person) som kan vara dåliga för dig i karriären?

3. Opportunities - Möjligheter
Låt tankarna vandra till möjligheter du ser runt omkring dig. Är din chef på väg i pension? Är det nya projekt eller chanser på gång i din närhet? Växer din bransch? Har du ett bra och starkt nätverk? Finns det ett behov du kan tillfredsställa i ditt företag eller i din bransch?

4. Threats - Hot
Vad kan gå fel – ett chefsbyte, lägre budget, nedskärningar, outsourcing, sammanslagningar, uppköp, din hälsa eller förändringar i din familj? Finns det någon av dina kollegor som konkurrerar med dig om projekt eller positioner? Är ditt jobb på väg att förändras till något du inte är bekant med? Kan någon av dina svagheter leda till att bli hot?

Nu har du blivit så klok att du kan ställa de här frågorna:
• Hur ska jag göra för att behålla och förbättra mina styrkor?
• Hur ska jag göra för att minimera/eliminera mina svagheter?
• Hur ska jag göra för att ta tillvara mina möjligheter?
• Hur ska jag göra för att förebygga och neutralisera riskerna/hoten?

Ser du, när du har gjort den här analysen så är du minst dubbelt så klok som tidigare. Nu är det bara att hantera det du kommit fram till, göra något åt det. Sannolikheten för att du ska lyckas är såklart allra störst om du får chansen att använda dina talanger hela tiden. Och du kommer att ha färre problem om du är medveten om och kan hantera dina svagheter. Du måste också veta om vilka hot som kan dyka upp och vilka möjligheter som kan ta dig till nästa steg i din karriär.

Är du för snäll för ditt eget bästa?

Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️


En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"

Lena Hansson, Sthlm

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se