Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

6 saker som gör det lättare för dig att övertyga kunderna om att du är bäst


Det finns massor skrivet och talat om om hur en säljare ska vara men faktum är att det lättaste sättet att bli en bra säljare är att kopiera dina egna bästa erfarenheter av möten med säljare. I rollen som köpare är det lätt att se vad som är en bra säljare.

Jag är ju förespråkare för en mjukare variant av försäljningsteknik, det vet du redan men även om man inte skriker KÖP i örat på kunden så måste man se till att nå fram ordentligt. Det är det du ska få tips om nu.


6 enkla tips om hur du övertygar kunderna att du är bäst

1. Sälj det du tror på
DU måste känna att det du säljer är bra och att du gör köparen en tjänst när du säljer till honom/henne. Då går ofta resten av sig självt – du säljer mer, sover gott om nätterna och går gärna till jobbet. Allt det där syns på dig och din entusiasm är säljande i sig. Om du inte tror på det du säljer - sälj något annat.

2. Visa din kund vad han/hon tjänar på att lyssna på dig
Kundfokus är ett enormt utslitet ord i alla säljorganisationer. Knappt någon verkar veta vad det betyder. Visa din kund att du är villig att sätta dig in i hans/hennes situation och att du är mer än professionell partner till din kund än en traditionell säljare. Jag tror stenhårt på att försäljning handlar om att göra sig till kundernas vän. På riktigt.

3. Se till att ha svar på alla invändningar och frågor
Även om din kund håller med om fördelarna du just berättat om så finns det ofta invändningar och frågor som måste bemötas rätt. Det här handlar förstås till en del om erfarenhet. Bra säljare samlar på invändningar, kommer på egna och förbereder sina svar så att kunden blir säker. Och om det är något du inte kan svara på – då fungerar gammal hederlig ärlighet bäst: jag kan inte svara på det just nu men jag tar reda på det och återkommer inom en timme. Det är okej att inte veta. Det är inte okej att hitta på svar.

4. Ställ frågor hellre än att komma med påståenden
Frågor ger dig kontrollen eftersom du får veta vad kunden tänker där inne i huvudet. Med frågor får du reda på vad din kund tycker är viktigt. En kund kanske struntar fullkomligt i att din skrivare skriver ut med fotokvalitet – han vill bara ha en riktigt snabb skrivare. Du måste fråga saker för att få veta. Om du inte gör det så börjar din kund tänka på annat=vilka andra företag som kan lösa hans problem. Med frågor kan du identifiera olika personlighetstyper och varför de vill köpa. Du kanske tycker att kunden klarar sig med kameran c200 och det är ju snällt av dig men kunden orkar inte leva med tanken att inte ha den vassaste kameran i grannskapet. Människor är olika. Alla är inte ute efter det billigaste. Alla är inte ute efter det bästa. Alla är olika och dina frågor leder dig fram till vem du pratar med.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Släng fram bevisen för att du är bäst
Det finns inget som gör mig som kund mer avslappnad än att få veta att manicken X fick bäst i test i tidningen. Och lika bra är det att få reda på vad andra i min situation har tyckt om det jag ska köpa. Om andra har gillat det jag står där och är lite osäker på fortfarande, då känns allt mycket lättare. Hrm hrm (det där var en harkling) - du har väl frågat dina gamla kunder vad de tycker är bäst med att göra affärer med dig så du kan använda dem som referenser. Har du inte gjort det? Herregud, jag har ju tjatat på dig i flera år att du ska göra det. Gör det nu så kommer du att sälja mer.

6. Visa varför det är värt pengarna
Hur riskfritt kan du göra köpet för kunderna? Jag tycker att det är alla säljares plikt att göra det så lätt som möjligt för kunderna. Som kund vet man redan tricken: Först är säljaren jättetrevlig eftersom han vädrar en affär – men när jag väl köpt och något händer blir han jättesvår att få hjälp av. Just den här oron är löjligt lätt att ta bort från kunden. Ett bra sätt är att göra ett enkelt A-4-brev med några punkter som visar kunden vad han/hon kan förvänta sig efter köpet. Det kan handla om hur supporten ser ut (Vi hjälper dig inom 24 timmar), vad som händer om manicken går sönder( vi byter ut eller lagar inom 24 timmar), ångerrätt (Du har fri bytesrätt inom tio dagar) osv. Testa att göra ett sånt här dokument så får du se hur många av de osäkra köparna som faktiskt slår till direkt bara för att de känner sig säkrare.

Kör på nu

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Konsten att småprata (även om du hatar det)❤️



Här är boken som hjälper dig att bli bekväm på mötet, hos kunden, på festen eller när du träffar ytligt bekanta som du vill (eller måste) prata närmare med.

En läsarröst
”Det jag uppskattar mest är att jag har så kul när jag läser och då minns man lättare vad man ska säga i trängda situationer. Boken har gett mig konkreta repliker i situationer där jag tidigare varit svarslös.”
Birgitta Edholm, Noraström

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se