Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Varför köper inte kunderna i din nätbutik?


Har du någon gång tittat på din webbstatistik och undrat över varför det bara är några få procent av besökarna som handlar på din sajt. Eller tar kontakt med dig. Eller anmäler sig till ditt nyhetsbrev?

Bra att du undrar. Att undra och alltid vilja bli lite bättre är ett hälsotecken för alla som vill göra affärer på nätet :-)

Jag läser en undersökning som handlar om den hälft av befolkningen som inte handlar på nätet och varför de inte gör det. Det handlar alltså om dem som är oroliga för det här med näthandel, inte sådana som du och jag. För att få de här personernas förtroende handlar det om att göra lite mer än du skulle behöva göra för att få mig att köpa något. Kolla här nere:


1. Besökaren är orolig för att lämna ut kreditkortsnummer.

Kunder, och särskilt nya, måste få chansen att betala på de sätt som passar dem bäst. Se till att det gåratt få faktura, betala i förskott eller via postförskott. Ge kunden val och acceptera det administrativa besväret.När din sajt är mer välbekant för dina besökare kan du få mer förtroende. Ord som "säkra servrar" är just bara ord för dem som inte känner till ditt företag eller som inte ens fattar vad det betyder.

2. Besökaren är orolig för att lämna ut personliga uppgifter.

Begär inte mer uppgifter än nödvändigt för att kunna leverera till kunderna. Många företag kräver så mycket information av kunderna att de inte ens orkar gå igenom en beställning. Berätta på sajten vad som händer med kundernas adresser. Berätta att du inte kommer att sälja, byta eller överlåta adresser till någon utomstående part - en hederssak förstås. Det handlar om att visa att du är tillräckligt seriös för att vara värd förtroendet.

3. Besökaren är orolig att inte få, eller inte kunna returnera beställda varor.

Berätta i samband med produkten när kunden kan förvänta sig att få sina grejor om han/hon beställer idag.Berätta tydligt vad som händer om en kund inte skulle bli nöjd. Inget finstilt svammel. Raka puckar ska det vara.

4. Besökaren är orolig att inte kunna få rättelse vid klagomål.

Samma som punkt 3. Och det här är ett stort problem. Berätta därför stort och tydligt på sajten vad du gör om kunden inte är nöjd. Ju rakare du är nu desto mindre problem får du med returer och krångel senare.

Uppfyller du redan allt det här? Bra. Om inte - modifiera din sajt och märk skillnaden.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se