Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Så håller du lågkonjunkturen utanför dörren




Nu står det om nedskärningar och långkonjunktur i tidningarna varje dag.

Jag vet inte hur du ställer dig till lågkonjunkturen men vi tänker i alla fall inte vara
med på den.Om du tänker likadant har du här några snabba tips som gör dig mindre påverkad av domedagsprofetiorna.


8 konkreta saker att göra för att hålla lågkonjunkturen utanför din dörr:


1. Rulla fram röda mattan åt kunderna.
Jag tycker inte att kunder ska behandlas bättre bara för att tiderna blir kärvare - de ska alltid ha en röd matta, men du kan säkert vässa din förmåga att ta hand om dem ännu bättre. När talade du senast om för dina kunder att du är glad att de har valt dig?

2. Bli mer aggressiv i din marknadsföring.
Det låter kanske konstigt men är helt logiskt. Om dina konkurrenter slutar eller drar ner på sin marknadsföring är det perfekt för dig att öka din.

3. Erbjud kunderna särskilda rabatter.
Dina kunder som kanske är drabbade av lågkonjunkturen kommer att uppskatta din vilja att hjälpa dem framåt.

4. Gå in i idéfasen.
Alla som kommer upp med idéer som gör att ni kan sälja mer blir belönade. Starta en tävling bland personal, leverantörer, ja alla som känner till ditt företag. Fråga kunderna vad de saknar hos dig idag.

5. Bli bättre på något.
En tillfällig nedgång är ett perfekt tillfälle för dig att lära dig det där som du tror att kunderna vill ha, som de sagt att de saknar hos ditt företag.

6. Följ upp gamla kontakter du haft.
Kolla igenom visitkortsmappen, e-posten och kalendern efter sånt som inte riktigt blev av som du kan göra något åt nu. En bra sak att göra är att kontakta alla som begärt offerter men där inget blev av och höra vad de har på gång.

7. Skapa en bättre service.
När konkurrenter försöker slå varandra med det billigaste priset är det vettigt att inte åka med för långt utan istället öka servicenivån med t ex. fri installation, två timmars gratis introduktion eller vad som kan passa för just din bransch.

8. Informera och inspirera.
Se till så att alla i ditt företag är medvetna om läget men inte som ett stort allvarligt och hopplöst läge utan som en utmanade chans att visa vad ni går för. Det är alldeles för vanligt med chefer som levererar "den bistra sanningen" istället för att komma med lust och vilja att slåss för något.


Ungefär sådär kan du göra för att kämpa emot - gör det nu


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se