Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Locka kvinnor till hemsidan




Att män och kvinnor kommunicerar på olika sätt är ingen hemlighet. Ändå är det få företag som anpassar sitt budskap för en kvinnlig publik. När det gäller hemsidor är kvinnor generellt mer svårfångade än män, och självklart surfar vi även olika på internet.
I USA sammanfattas kvinnors surfande med tre C:n – convenience, content och community. Översatt blir det ungefär enkelhet, innehåll och samhörighet.

Medan män är mer målorienterade och vill ha faktabaserad information vill kvinnor ha trovärdighet och känna en stor samhörighet.

Dessutom är kvinnor mer känslostyrda och pratar om allt medan män är korta i sin kommunikation. Därför ställer det stora krav på sajter som riktar sig till kvinnor på att utveckla funktioner och tjänster som möjliggör känslor i kommunikationen.

Att veta om könsskillnaderna är viktigt men viktigast är att skapa en bra grund för hemsidan med hjälp av en yrkeskunnig. Då har man klart grundstrukturen och kan sedan ändra och justera sidan allt eftersom.

Källa: Du & Co 1-2007

Tips för hur du lockar kvinnor till din hemsida:

Innehåll

Innehållet bör förenkla en yrkesarbetande kvinnas vardag och innehålla smarta och trovärdiga tjänster men även ett mått av underhållning som förgyller vardagen.

Samhörighet

Att känna gemenskap och bekräftelse på att de inte är ensamma är jätteviktigt. Att kunna chatta med andra användare och byta tips och råd lockar, men även att prata med någon auktoritet som svarar på frågor är intressant.

Enkelt att hitta

Kvinnor lockas i större grad av en tydlig hemsida än vad män gör.

Huvudbudskapet först

Första sidan bör ha tydlig information om vad sidan handlar om och som lockar till att söka vidare på sidan. Huvudbudskapet måste framkomma direkt.

Bygg stegvis
Lägg inte all information på första sidan. Kvinnor vill ha det viktigaste först och klickar sig sedan vidare medan män i större utsträckning har förståelse för att man samlar mycket information på en sida.

Marknadsför på internet

Kvinnor vill ha informationen i datorn så att de enkelt kan klicka på en hemsida och läsa vidare.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se